Mijn dochter van 13 heeft een t-shirt met de tekst ‘Don’t steal my wifi’. Voor haar is technologie geen ding, maar een levensstijl en connectiviteit is digitale zuurstof. Ze is generatie Z: de eerste generatie geboren digital natives. Met de voorgaande generatie Y – alias de Millennials – vormen ze vanaf 2022 de meerderheid van de werknemerspopulatie in BV Nederland. Deze nieuwe generaties eindgebruikers zijn comfortabel met technologie, zelfredzaam en veeleisend in hun verwachtingen.
Ze zijn bovendien emotioneel verbonden met de technologie om hen heen. Uitspraken als ‘mijn computer heeft er geen zin in’, ‘die app is zo schattig’ of ‘wifi laat mij in de steek’, geven aan dat we steeds meer menselijke eigenschappen toekennen aan IT om ons heen. Het vermenselijken van objecten (en dieren) heeft een wetenschappelijke naam: antropomorfisme. Zo voelen we pijn bij het zien van een kapot gevallen mobiele telefoon. Ons brein reageert hetzelfde op een vallende telefoon als op een vallende persoon. In die wereld staat een intuïtieve, natuurlijke en plezierige omgang met technologie centraal. Dat gevoel staat in schril contrast met de wereld van zakelijke IT waar SLA’s regeren die emotieloos zijn. Het antwoord zijn experience level agreements.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech