'Ethiek is niets voor ons'
Lange tijd was het onderwerp ethiek ook iets stoffigs. Bij het woord zelf vallen veel mensen al in slaap. Het vervelende van ethiek is dat het niet concreet is. Je kunt er geen checklist van maken en ethische grenzen liggen bij iedereen weer anders. We moeten erover na gaan denken, elkaar vragen gaan stellen. Dat kost moeite, energie en tijd. Door krapte op de arbeidsmarkt hebben bedrijven wel andere problemen waar ze mee aan de slag moeten.
Terwijl de huidige technologische ontwikkelingen wel roepen om ethisch beleid. Denk aan de impact op kwetsbare groepen door de komst van AI. Zo’n beleid heeft echt niet tot doel om klanten of het huidige proces af te kraken. Het zorgt er juist voor dat technologie in dienst komt te staan van iedereen. Dat iedereen er profijt van kan hebben. Het zorgt er ook voor dat je met collega’s in gesprek gaat over de huidige werkwijze. Je spreekt je uit waarom ethiek belangrijk is voor het bedrijf, bekijkt de missie, visie en kernwaarden opnieuw en zoekt naar de ethische grenzen van alle medewerkers. Met als doel ‘wat is goed voor de klant’ in plaats van ‘wat is goed voor het bedrijf’.
De krapte op de arbeidsmarkt maakt het bovendien juist bizar dat bedrijven het onderwerp ethiek laten liggen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) juist op zoek is naar bedrijven met een ethisch bedrijfsproces en waar ze maatschappelijke impact kunnen maken. Een ethisch beleid kan zomaar de USP zijn waarmee bedrijven de deur open zetten voor die gewilde Millennials.
Tech, en nog gerichter ICT, heeft nog steeds een zweem van een startup om zich heen. Een onvolwassen werkwijze in een hele belangrijke en cruciale sector. Het is belangrijk dat deze sector volwassen gaat worden. Daarbij hoort ook verantwoordelijkheid nemen. Het besef hebben dat de huidige technologische ontwikkelingen en die van de toekomst impact hebben op onze maatschappij, hoe we leven, wat we belangrijk vinden en waar we onze tijd aan besteden of verspillen. Als je met die kennis nog steeds denkt dat ethiek niet thuishoort in deze sector en dat het alleen maar gaat om het afkraken van klanten of huidige processen dan ga ik mij zorgen maken of jouw bedrijf het nog wel toekomst heeft.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee