Overslaan en naar de inhoud gaan

Europa: 'meer acties sociale media tegen nepnieuws nodig'

Sociale media zijn meer gaan doen tegen nepnieuws op hun platforms, maar over bijvoorbeeld politieke advertenties zijn ze nog onvoldoende transparant. De Europese Commissie maant hen daarom in aanloop naar de Europese verkiezingen hun inspanningen op te voeren.
Vlag Europa
© Europa
Europa

Google, Facebook, Twitter, Mozilla en de advertentie-industrie ondertekenden vorig jaar een gedragscode tegen nepnieuws en desinformatie. Zij hebben nu voor het eerst rapportages ingediend bij Brussel over hun activiteiten.

Met het verwijderen van nepaccounts en het minder zichtbaar maken van misleidende sites gaat het de goede kant op, maar rond politieke beïnvloeding via advertenties moet meer openheid komen. Zo krijgen onafhankelijke onderzoekers nog onvoldoende toegang tot gegevens, aldus Brussel. Ook de contacten met EU-lidstaten kunnen beter.

Veiligheidsrapport

De sociale media moeten tot de verkiezingen in mei elke maand een voortgangsrapport indienen. De maatregelen die Facebook maandag aankondigde werden positief onthaald, maar het moet net als de andere bedrijven de samenwerking met factcheckers verder opvoeren.

"We hebben nog een lange weg te gaan. Je kan vuur niet met waterpistolen bedwingen", zei EU-commissaris Julian King (Veiligheidsunie).

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in