Overslaan en naar de inhoud gaan

Garantie voor beschikbaarheid Google Apps niet 100 procent hard

Dat constateert het bedrijf Pingdom, dat zich specialiseert in het monitoren van de beschikbaarheid van systemen en onlinediensten, na lezing van de SLA voor Google Apps. De cruciale bepaling daarin is de definitie van een downtime-periode. Downtime telt voor Google pas als downtime, wanneer de dienst tien minuten achter elkaar niet beschikbaar is.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Theoretisch is het mogelijk dat Google claimt aan de beschikbaarheidseisen te hebben voldaan als zijn Apps maar 2 uur en 24 minuten op een dag beschikbaar waren, constateert Pingdom. Dat geval treedt op wanneer de dienst iedere keer na 9 minuten downtime 1 minuut beschikbaar is, om dan meteen weer aan een volgende cyclus te beginnen.

Dat scenario is niet erg waarschijnlijk, maar korte storingen komen wel vaak voor, stelt Pindom. Een sequentie van uitvallen van 3, 8, 12, 5, 9, 14, en 4 minuten kun je makkelijk tegenkomen in de werkelijke wereld. Voor de klant is dat 57 minuten uitval, maar Google telt slechts 26 minuten.

Het belang van deze constatering ligt in het feit dat Google betalende klanten van zijn Google Apps compensatie belooft wanneer de diensten minder dan 99,9 procent van de tijd beschikbaar zijn. Bij een beschikbaarheid tussen 99 en 99,9 procent krijgt de klatn drie dagen compensatie, bij 95 tot 99 procent 7 dagen en bij minder dan 95 procent 15 dagen.

De beschikbaarheid wordt maandelijks berekend, door de som van de downtime-perioden in minuten te delen door het aantal minuten in een maand. Nu korte storingen niet meetellen, wordt het voor Google wel een stuk makkelijker om aan zijn SLA te voldoen, stelt Pingdom. Bovendien kan de klant bij een ongusntige verdeling van korte en langere storingen compensatie mislopen voor downtime.

Google verweert zich tegen Pingdoms analyse met de opmerking dat zijn SLA niet ongewoon is voor online-diensten. De keus om korte storingen van de telling uit te sluiten, is weloverwogen genomen, aldus een woordvoerder. Van dergelijke storingen hebben de klanten nauwelijks last. Als er geen ondergrens getrokken wordt voor het meetellen van downtime, zou Google veel zwaarder moeten investeren in de infrastructuur en zou de dienst navenant duurder worden, of zou het de belofte van 99,9 procent beschikbaarheid moeten verlagen.

Hoe Google omgaat met een keten van korte storingen van minder dan tien minuten is in de SLA niet gespecificeerd en is ook niet bekend.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in