Gartner: "Outsourcen niet alleen nog maar vanwege kosten"
Gartner ondervroeg 700 IT- en outsourcingleidinggevenden in zowel Noord-Amerika, Azië/Oceanië als Europa . Van alle organisaties die op dit moment IT hebben uitbesteed, gaf 41 procent als hoofdreden het verbeteren van de bedrijfsprestaties en productiviteit.
In 2005 lag dit percentage op 28 procent. Iets minder dan de helft van de respondenten, 47 procent, ziet nog steeds kostenverlaging als de belangrijkste motor achter hun uitbesteding.
Volgens Gartner blijven kostenbesparingen nog wel belangrijk bij IT-uitbesteding, maar toont de groei in de erkenning dat het ook de bedrijfsvoering kan verbeteren aan, dat de markt volwassener wordt en hogere eisen begint te stellen aan outsourcingsbedrijven.
Alle regio’s verwachten in de komende 24 maanden een toename in IT-outcourcing. Wereldwijd denkt 88 procent van de organisaties 'gemiddeld tot veel' uit te besteden. In 2007 besloeg deze groep nog maar 67 procent.
Voor zowel respondenten uit Noord-Amerika als Azië/Oceanië is de onzekerheid betreffende gegevensveiligheid het grootste obstakel voor IT-uitbesteding. Bedrijven in de EMEA-zone zijn vooral bang voor controleverlies. Outsourcingsbedrijven moeten volgens Gartner hun bedrijfsvoering aanpassen om deze angsten bij hun cliënten weg te nemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee