Gartner: ‘We worden veel te afwachtend’
Westerse bedrijven zijn te weinig bezig met IT-gebaseerde innovatie. “We hebben middelmatigheid als norm geaccepteerd”, zegt analist Steve Prentice. “Er is niet genoeg ambitie.
In te veel bedrijven zitten IT’ers simpelweg te wachten op de volgende applicatie voor CRM of de volgende versie van het ERP-systeem. Maar CEO’s zitten te wachten op nieuwe ideeën.”
Mede door die afwachtendheid ziet Gartner de rol van India en China in innovatie snel belangrijker worden, niet alleen omdat die landen goed zijn in respectievelijk diensten en fabricage. De beperkingen waar die landen tegen moeten vechten leiden daarbij tot echte innovaties. “Innoveren is voor hen de enige manier van overleven in een wereldwijde markt”, zegt analiste Sandy Chen. “Voor het maken van een mobiele telefoon die 20 dollar moet kosten heb je meer nodig dan alleen lage materiaal- en arbeidskosten.” Energiezuinige producten, de tablet-pc en geld overmaken via SMS zijn andere nieuwe ontwikkelingen uit de opkomende markten die door lokale beperkingen zijn ingegeven. Over een jaar of vijf wordt eenvijfde van de octrooien aan die landen toegekend, verwacht Gartner.
Westerse bedrijven doen er goed aan zich te realiseren dat ze innovatief moeten blijven, al is het alleen maar om hun marktaandelen in landen als China en India te handhaven. Volgens analiste Jennifer Beck stellen succesvolle bedrijven steeds dezelfde vraag: ‘Wat als….?’. “Die bedrijven zijn geobsedeerd door kansen, niet door de concurrentie.” Zij ziet bij die bedrijven een verplaatsing van zeker 30 procent van de IT-uitgaven van de centrale IT-afdeling naar de businessunits van bedrijven, die zelfstandiger beslissingen nemen. IT wordt dan gewoon gezien als een onderdeel van innovatieve bedrijfsprocessen.
Aan de IT-kant moet er daarvoor overigens nog steeds veel gebeuren en het ‘legacy’-pad is niet makkelijk te verlaten. Gartner ziet de komende tijd nog ‘miljarden’ verspild worden aan de oude desktopgerichte architectuur en infrastructuur. “Richt je op de mobiele telefoon en op unified communications, zoals voice-verkeer dat in de e-mailomgeving is verwerkt.” En in die infrastructuur gaat het steeds meer om software en om die software snel aan de veranderende behoefte te blijven laten voldoen, is uiteraard een servicegerichte architectuur (SOA) nodig. “Managers nemen diensten af, geen systemen”, vat analist Andy Kyte samen.