Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner weet niet waar de klepel hangt

‘De productiviteit van kenniswerk is de nieuwe verantwoordelijkheid van de IT afdeling.’ Dat was de kernboodschap van Gartner op haar jaarlijkse IT Expo. Logisch gevolg van de trends op het gebied van ‘business, IT, society and people’ zo analyseert de IT adviseur verder. De oplossing ligt ook al klaar: ‘Verdiep je in Web2.0.’
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar dit ‘Web2.0’ zal als containerbegrip niet helpen om de - overigens goed gesignaleerde - uitdagingen te lijf te gaan. Mijn voorspelling is dat de kater na het Web 2.0-festival erger zal zijn dan die na het CRM-feestje en het ERP-gala. Gartner heeft de klok horen luiden. Daarvan getuigt de kernuitspraak in het artikel, die ik van harte onderschrijf: ‘Legacy gaat niet langer over verouderde systemen, maar over verouderde denkbeelden.’ De weinig concrete stappen die Gartner daarna aanbeveelt wijzen er op dat Gartner (nog) niet weet waar de klepel hangt. Een school in Chili geeft een goed voorbeeld van nieuwe denkbeelden in de praktijk: hier worden niet alleen punten toegekend voor de antwoorden die studenten formuleren; evenveel waarde wordt gehecht aan de vragen die ze weten te stellen. Wat voor vragen kunnen wij formuleren om de dialoog tussen business, IT en kenniswerkers op gang te brengen? Welke aanpak doet recht aan de complexiteit van de verandering van denkbeelden waarin we ons nu bevinden? Welke stappen leiden uiteindelijk tot een digitale werkomgeving die een waardevolle bijdrage levert aan de creativiteit van kenniswerkers? Hoe verzachten we de aankomende kater van de Web2.0 hype? Gartner schetst de participatie van kenniswerkers in webcommunities. Dat ondersteunen is waardevol. De bril die Gartner hierbij op heeft is die van de IT manager. Kenniswerkers functioneren al heel lang in communities en netwerken. Internet ondersteunt die netwerken met technologie. Dat heeft buiten de organisatie al veel plezier opgeleverd. Onderzoek dat wij uitvoerden samen met de Universiteit Tilburg wijst de controledrang van het businessmanagement aan als belangrijke factor die de adoptie van communitysoftware binnen organisaties tegenhoudt. Bij IT en business ontbreekt het aan toepasbare kennis over de functie en de waarde van de netwerken tussen mensen en organisaties. Een vraag die ik hierover kan formuleren is: Wat kunnen business en IT samen doen om de controledrang van het management te beperken tot waar die effectief is? Hoe kunnen ze samen een integrale business-IT benadering realiseren voor de ondersteuning van de (waarde)netwerken binnen en buiten de organisatie? Het volgende advies van Gartner luidt: ‘Stel je voor wat het waard is als je die communities kunt beïnvloeden, of zelfs beheren.’ Ik hoop dat met ‘beïnvloeden en beheren’ het technische netwerk wordt bedoeld. Het beetje onderzoek dat al wel naar netwerken van mensen is gedaan wijst er op dat je een netwerk van mensen niet kan beheersen. Je kunt het netwerk alleen beïnvloeden door het te bedienen en er een transparante rol in te spelen. Vragen die business en IT zich volgens mij kunnen stellen zijn: Welke rol wil onze organisatie in haar netwerk spelen? Hoe maken we transparant wat we van onze communities verwachten en wat we ze leveren. Welke netwerkarchitectuur van hardware, software, informatie en kennis is benodigd om dit netwerk te faciliteren? ‘De IT afdeling moet ophouden met het opleggen van controle en beperkingen aan kenniswerkers.’ Adviseert Gartner verder. Als het goed is worden die beperkingen en controles juist door de business zelf gewenst! Als IT al die beperkingen oplegt, dan neemt de business haar verantwoordelijkheid niet. In het Harvard Business Review artikel ‘Six IT decisions your IT people shouldn’t make’ wordt de business op haar verantwoordelijkheid in deze gewezen. Een vraag hierbij kan wat mij betreft zijn: Hoe kunnen we het besef van de business over de inhoudelijke aspecten van haar verantwoordelijkheid voor IT verhogen? Gartner verdient lof voor het tonen van de moed om dit onderwerp op de agenda van de CIO te zetten. Gegeven de oplossingen die Gartner aandraagt vraag ik me echter af hoe we kunnen zorgen dat er concrete adviezen komen voor het netwerk van business - IT, en gebruikers dat gezamenlijk de uitdaging aanmoet van deze nieuwe denkbeelden. Wellicht moet Gartner zichzelf eerst transformeren tot een adviesbureau van de nieuwe denkbeelden alvorens de oplossing aan te dragen? AUTEUR: Sergej van Middendorp Van Middendorp is strategist bij e-office en mede-oprichter van het proofofvaluenetwork. Hij is te bereiken op sergej.van.middendorp@e-office.comBijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@sdu.nl onder vermelding van ‘opinie’._

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in