Getronics sust aandeelhouders
Door de kernactiviteiten te presenteren als ‘ontwerp, invoering en beheer van ICTinfrastructuur van onze klanten op elke schaal’ wordt de bedrijfsprocesoutsourcing zoal HRM Solutions verzorgt, in de presentatie van Axel Rückert keurig naar de zijlijn geschoven. Werkstroombeheer, kennismanagement, documentbeheer en het ontwerpen van frontofficetoepassingen voor financiële diensten blijven nadrukkelijk wel deel uitmaken van het aanbod van het nieuwe Getronics dat Rückert en CFO Klaas Wagenaar voor ogen staat. Outsourcing partner Ook aan de veel te duur verworven geografische spreiding zal niet worden getornd, zo kan worden afgeleid uit de nadruk die men legt op het internationale karakter van Getronics en zijn klantenkring. Het bedrijf heeft nog altijd kantoren in dertig landen. Zo’n 21 procent van de in totaal 25.000 werknemers van de ICTdienstverlener werkt in de VS en 7 procent in Azië. 27 Van Getronic’s 50 grootste opdrachtgevers opereren internationaal. En van de wijdere groep van 200 grote cliënten is de helft in verschillende landen aanwezig. Vooral de financiële sector, waaruit Getronics omstreeks een derde deel van zijn omzet haalt, vergt internationale aanwezigheid van zijn ICTdienstverleners. Herhalende omzet Op dit moment is 65 procent van Getronics omzet herhalend. In het streven dat deel zo groot mogelijk te laten zijn, is ICToutsourcing voor Getronics van groot belang. Onderzoek dat het bedrijf zelf uitvoerde zou uitwijzen dat 80 procent van de klanten door wil gaan met ICToutsourcing, of ICToutsourcing in de loop van dit jaar denkt op te pakken. In dit verband werden de aandeelhouders er dan ook op gewezen dat Getronics al jaren een sterke positie inneemt als ICToutsourcingspartner. Zo werd onder meer een onderzoek van IDC genoemd, waarin het bedrijf nog in augustus 2002 werd aangewezen als mondiale ‘nummer 2’ in netwerk en desktopoutsourcing en als nummer 5 in wereldwijde netwerkadvies en integratiediensten. Werkkapitaal Als het vorige maand gepresenteerde ondernemingsplan, verkoop van nietkernactiviteiten als HRM Solutions, doorgang vindt, zal de balans verbeteren en het vertrouwen in de onderneming terugkeren. Zo wordt de aanhouders voorgehouden. Maar dan moet tussen nu en 2005 de kasstroom wel worden opgepept tot zo’n 200 miljoen euro. En ook moet op jaarbasis nog eens 50 tot 75 miljoen euro worden bespaard door secuurder beheer van het werkkapitaal.