Goed voorbeeld ...
Bij de betreffende aanbesteding scoort de winnende partij op alle kwaliteitscriteria aanzienlijk slechter dan de concurrentie. Maar omdat de prijs meer dan zestig procent lager ligt dan die van de concurrentie sleept de slechtst scorende aanbieder de opdracht toch in de wacht. Kwestie van toepassen van de inschrijvingsleidraad binnen de overheid. Daar zijn ambtenaren per slot van rekening goed in.
Omdat de leidraad het voorschrijft, heeft de aan aanbestedende dienst over de lage prijs aanvullende vragen gesteld aan de winnende inschrijver. De reactie daarop gaf de aanbestedende dienst naar eigen zeggen geen aanleiding om de totale inschrijfprijs van de winnende inschrijver als manipulatief of irreëel te bestempelen.
Hoe naïef kun je zijn? Elk nuchter mens kan bedenken dat inschrijven met een prijs die zo ver onder die van de concurrentie ligt betekent dat de opdracht ‘gekocht’ wordt. Omdat de uitverkoren partij geen liefdadigheidsinstelling is zal men hoe dan ook proberen nog iets aan deze opdracht over te houden, en dus waar mogelijk beknibbelen op kwaliteit.
Dit geeft aan dat de overheid met twee maten weet. Op het Binnenhof wordt het belang van IT-vaardigheden om het hardst benadrukt, maar het onderliggende overheidsapparaat gooit het belang van IT-skills en kwaliteitsgarantie weer net zo makkelijk overboord als zich een prijsvechter meldt.
Daarmee ligt een volgend IT-debacle al weer in de wieg.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee