Google gaat indirect met zijn Apps
Met aanvullende diensten zoals de uitrol, de migratie van bestaande mail- en agendasystemen en de integratie met andere software via de Google-API’s, kunnen de resellers zich vervolgens onderscheiden, meent Lorant.Het resellerprogramma betreft enkel de betaalde Premier Edition van Google Apps. Op de prijs van 40 euro per gebruiker per jaar krijgen de resellers als extra stimulans 20 procent korting. Aan het product verandert overigens niets; de reseller krijgt geen toegang tot programmeerinterfaces (API’s) die al niet voor bestaande klanten beschikbaar zijn.Lorant zegt de afgelopen maanden met veel verschillende soorten potentiële partners te hebben gesproken. “Er zijn systeemintegratoren die ‘cloud integrators’ willen worden, de traditionele value-added resellers zijn ook geïnteresseerd en dan zijn er nog de nieuwe Web 2.0-consultancy’s; klein, maar gefocust.” De grote systeemintegratoren zijn volgens hem minder happig op het resellerschap. Capgemini, dat vorig jaar de eerste Google Apps-partner werd om de uitrol van de online software bij zijn klanten te begeleiden, lijkt vooralsnog buiten het resellerprogramma te blijven.Het enige Nederlandse bedrijf dat al meteen reseller is geworden, is het kleine G-Company, dat al diensten biedt op basis van Google Apps en Salesforce.com. “Wij kunnen met een handjevol mensen duizenden werkplekken beheren”, zegt directeur David Saris. Hij voelt zich gesteund door het resellerprogramma. “Je ziet dat steeds grotere organisaties interesse hebben in Google Apps en dit helpt daarbij.” Google Apps heeft overigens ook nog een Standard Edition, die gratis is. Die krijgt nu voor het eerst een maximum van vijftig gebruikers.