IBM en Europese Commissie stoppen voorlopig met adverteren op X
Elon Musk en zijn sociale medium X - voorheen Twitter - liggen zwaar onder vuur. Softwaregigant IBM en de Europese Commissie zeggen tijdelijk te stoppen met advertenties op X en mede-techtopman Dustin Moskovitz - medeoprichter van Facebook en nu topman van Asana - eist het aftreden van Musk.
De ophef volgt op de publicatie van screenshots van advertenties voor grote Amerikaanse merken zoals Apple, Oracle en IBM die te zien waren naast berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld. Musk zou zelf onlangs een bericht op X waarin werd gesteld dat "Joden de haat tegen blanken aanwakkeren", hebben onderschreven met de opmerking: "Je spreekt de waarheid."
De Europese Commissie ziet het als reden om geen advertenties meer op het platform te plaatsen. Dit is "om te voorkomen dat de commissie reputatieschade oploopt" door de grote hoeveelheid nepnieuws die er via dit kanaal wordt verspreid. Een woordvoerder van de commissie zei vrijdag dat er een "toename van haatberichten" valt te signaleren op X en dat dit de "effectiviteit van de communicatie" van de Europese Commissie teniet doet.
Eerder werd al bekend dat softwarebedrijf IBM zich als adverteerder terugtrekt op X om de berichten. Volgens Asana-topman Moskovitz staat X-topvrouw Linda Yaccarino voor de grootste uitdaging tot nu toe: "Neemt ze afstand van haar antisemitische baas of wil ze het risico lopen nog meer adverteerders te verliezen?"
Investeerder geschokt
Kristin Hull, topvrouw van Nia Impact Capital, dat investeert in Tesla, verklaart "geschokt te zijn" door de opmerking van Musk. "De grillige, racistische en antisemitische uitspraken van een topman hebben een directe invloed op het merk en de bedrijfsresultaten van Tesla. Dit gedrag kan het merk op de lange termijn schaden."
Ondertussen wordt X ook goed gecontroleerd door de Europese autoriteiten, vanwege de nieuwe Europese Wet op Digitale Diensten. De Europese Commissie heeft in oktober al vragen gesteld aan het door zakenman Elon Musk beheerde socialemediaplatform over de inhoud van X-berichten. Vooral veel berichten die refereren aan de aanval van Hamas op Israël en de oorlog in de Gazastrook vallen wat de Europese Commissie betreft onder 'desinformatie'. Nepnieuws moet volgens de nieuwe Europese wet strenger aangepakt worden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee