Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-bedrijven slordiger met sollicitaties

Bij dit onderzoek proberen vijf veelbelovende studenten met een IT-opleiding via telefoon, e-mail en brief te achterhalen wat de carrièremogelijkheden bij 95 bedrijven zijn. De reacties van de potentiële werkgevers worden onder meer beoordeeld op aantal benodigde contactmomenten, wel of geen reactie en kwaliteit daarvan, snelheid, vriendelijkheid en meegestuurde informatie.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Blauw constateert een verslechtering van de sollicitatieafhandeling bij Nederlandse werkgevers. Er wordt minder op sollicitatieaanvragen gereageerd en vaker gemakzuchtig doorverwezen naar de website dan vorig jaar, waardoor het aantal toegestuurde informatiepakketten afneemt. Hierdoor werden gemiddeld minder begeleidende brieven en algemene informatie ontvangen. Geen gehoor “Het zou voor werkgevers toch duidelijk moeten zijn dat bij de huidige krappe arbeidsmarkt het uiterste van bedrijven wordt gevergd om de aandacht van de werkzoekende te trekken. Ik begrijp dan ook niet dat als er eenmaal door een veelbelovende sollicitant aan de deur wordt geklopt, veel bedrijven daar niet of nauwelijks gehoor aan geven”, zegt een onderzoeker van het Rotterdamse marktonderzoeksbureau. Bijna de helft van de benaderde Human Resource-afdelingen reageert niet op online sollicitaties. Op 40 procent van de telefonische sollicitaties wordt niets meer van het bedrijf vernomen en 34 procent geeft geen gehoor na het versturen van een sollicitatiebrief. Verder is er volgens de onderzoekers een duidelijke daling waarneembaar in het gemiddeld aantal meegestuurde sollicitatieformulieren en zogenaamde ‘gadgets’. Daarentegen zijn de mogelijkheden om via internet te reageren of informatie op de website van de bedrijven positiever bevonden dan de voorgaande jaren. Alert Syntegra kwam dit jaar als vriendelijkste recruiter uit de bus. Het bedrijf bleek de beste formule te hanteren om met sollicitanten om te gaan, zowel via internet, schriftelijk als telefonisch. “Wij zijn ongelofelijk trots op deze score”, zegt directeur Human Resources Eric Davidse. “Wij hebben als doelstelling ‘preferred employer’ te zijn en dan moet je alert zijn op goede arbeidsmarktcommunicatie. Het begint al bij de voordeur: de telefonistes zijn ook onderdeel van het visitekaartje van de onderneming”, stelt Davidse. “Ik vind het onvoorstelbaar dat er bedrijven zijn in deze huidige arbeidsmarkt die geen permanente aandacht besteden aan communicatie met potentiële werknemers”, zegt de HR-directeur. Syntegra wil dit jaar vijfhonderd nieuwe mensen aantrekken. Daartoe heeft het verschillende media ingezet. Zo kan een geïnteresseerde direct via e-mail of via een formulier op de website solliciteren. Daarnaast heeft de dienstverlener een ‘bel mij’ -knop op de site zodat geïnteresseerden eerst telefonisch de mogelijkheden kunnen bespreken. KPMG en Siemens eindigden respectievelijk tweede en derde. De vijf studenten prezen hun snelle reactie en de kwaliteit van de meegestuurde informatie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in