Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN zet voicemail-gebruiker voor het blok

Het lijkt erop dat KPN in zijn drift om financieel orde op zaken te stellen het zicht op de werkelijkheid enigszins is kwijtgeraakt. Zonder enige gêne kondigde de voormalige Koninklijke op 2 mei aan dat vanaf 10 mei betaald moet worden voor het afluisteren van voicemail-berichten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Acht dagen slechts kregen de anderhalf miljoen gebruikers die zich sinds 1997 door het gratis karakter van deze dienst hadden laten verleiden, om te beslissen of ze een dubbeltje willen betalen voor elke keer dat ze hun voicemail willen checken of dat ze terug willen naar een leven zonder berichtendienst. Sterker nog, tot op de ochtend van diezelfde tweede mei, werd het product op de KPN- website nog als gratis aangeprezen. Telecommunicatie heeft iets van een drug: wie er eenmaal mee in aanraking is gekomen, is verkocht. Mobiel bellen is ‘fun’, of je nu iets te melden hebt of niet, en jongelui zijn massaal aan de SMS. Voordat KPN voicemail introduceerde had slechts een enkeling een antwoordapparaat. Het duurde even, maar uiteindelijk begreep ook de modale gebruiker dat de berichtenservice handig en vooral erg leuk was. Bovendien besliste het gros van de antwoordapparaatklanten dat het gehannes met snoeren en cassettebandjes ook maar niks was. Voicemail werd een nieuw medium, een manier van uitgestelde communicatie: het achtergelaten kattebelletje. Zoals gezegd, telecommunicatie heeft iets van een drug en KPN heeft iets van een ‘pusher’: nu de klanten niet meer zonder kunnen, moet er ineens betaald worden. Vrijwel niemand kan meer zonder voicemail en een nieuw antwoordapparaat kost ook al gauw 100 gulden. Stilzwijgend Het zal er wel op uitdraaien dat de meeste mensen de kosten voor het afluisteren van de boodschappen stilzwijgend betalen. De KPN-woordvoerder meent dat het hooguit om een rijksdaalder per maand gaat, maar de echte ‘zware gebruikers’ die bijvoorbeeld vanaf het werk meermalen per dag inbellen, zijn makkelijk enkele tientjes per telefoonrekening extra kwijt. Erger nog is dat KPN zich in allerlei bochten draaide om de aankondiging enige legitimiteit mee te geven. Daarbij bediende het zich van halve waarheden: Voicemail zou verliesgevend dreigen te worden en KPN zou gedwongen worden door de regels van de Opta. Bovendien zou de Consumentenbond instemmen met de maatregel. Alle drie de beweringen zijn echter onjuist. KPN brengt voortaan kosten in rekening om de nieuwe unified messaging-dienst te kunnen financieren. Behalve het afluisteren van ingesproken berichten is het daarmee ook mogelijk om bijvoorbeeld faxen via e-mail te ontvangen of e-mailmeldingen via de voicemail te ontvangen. Een dienst die overigens ook gratis in de markt is gezet. KPN legt de schuld bij de Opta omdat die heeft bepaald dat de Voicemail-dienst zichzelf moet financieren om eventuele concurrenten een eerlijke kans te geven. Het is KPN dus niet toegestaan om een gratis berichtendienst overeind te houden met bijvoorbeeld de inkomsten van mobiele telefonie. KPN mag dan wel van een dreigend verlies reppen, maar de voicemail levert winst op. De inkomsten komen uit de telefoonkosten die gemaakt worden om de boodschap in te spreken en die zorgen voor een batig saldo. KPN gooit voicemail en de andere berichtendiensten nu echter op een hoop. De Consumentenbond stelt dan ook heel terecht dat de klant een keuze moet kunnen maken en dat diegene die geen belangstelling heeft voor e-mail- en faxdiensten gewoon gratis van voicemail gebruik moet kunnen maken. Bovendien is de termijn tussen de aankondiging en de datum waarop de maatregel wordt ingevoerd belachelijk kort. Geen instemming De Consumentenbond beklaagt zich over de handelwijze van KPN, die het deed voorkomen alsof de bond instemde met de KPN-maatregel. De woordvoerder van de Consumentenbond suggereert zelfs dat het misschien beter is om niet meer met KPNte praten, omdat dat blijkbaar al snel uitgelegd wordt als instemming. De Opta is boos omdat KPN ten onrechte met de regelgeving schermde. Nu is het aan de klant om boos te worden, maar het zal wel geen opzeggingen regenen de komende week. Voor de voicemail-gebruiker is er namelijk geen weg terug. Wilt u betalen voor het beluisteren van voicemail? Stem mee op www. automatiseringgids.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in