Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft eet zure druiven

Microsoft geeft zijn klanten andermaal meer tijd om aan te haken bij zijn nieuwe licentieprogramma. Na eerst te hebben aangekondigd dat men per 1 oktober van dit jaar moest besluiten om al dan niet in te stappen in het Software Assurance-programma, werd kort voor de zomer bekend dat de deadline 1 januari volgend jaar zou worden. Dat werd vervolgens opgeschoven naar 28 februari en nu wordt nog eens vijf maanden extra bedenktijd gegeven, tot 31 juli.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Formeel heet het bij monde van Bill Landefeld, een van de vice-presidenten van Microsoft, dat de firma oog heeft voor de moeilijke situatie waarin zijn klanten zich bevinden, nu de economische vooruitzichten zeer onzeker zijn geworden. Dat is natuurlijk onzin. Microsoft heeft zich gewoon vergist in de aversie die een groot deel van zijn klanten tegen de nieuwe plannen blijkt te hebben. Het aantal gebruikersgroepen dat tegen de plannen van de softwaregigant fulmineert, stijgt en in Nederland zijn zelfs al kamervragen gesteld over de hogere kosten voor bedrijven. Microsoft verweert zich met de bewering dat gebruikersgroepen de zaak opkloppen en de discussie erover polariseren of zelfs uit de weg gaan. Dat is wellicht een beetje waar, maar de onderneming mag ook gerust de hand in eigen boezem steken. Door de zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn, heeft Microsoft het huidige verzet voor een groot deel zelf opgeroepen. Bij de aankondiging van zijn nieuwe licentieprogramma, begin mei van dit jaar, beweerde de onderneming dat het grootste deel van zijn klanten met het Software Assurance-programma niet duurder uit zou zijn en dat een aanzienlijk aantal klanten zelfs minder zou gaan betalen. Nu de puzzelstukjes op z’n plaats beginnen te vallen en men de sommetjes gemaakt heeft, blijkt dat voor veel bedrijven niet te kloppen. De goede verstaander had dat overigens begin juni van dit jaar al kunnen concluderen uit de toespraak van Microsoft-boegbeeld Steve Ballmer in het Haagse Congresgebouw. Hij stelde ten overstaan van zo’n duizend dealers dat Microsoft zich onder andere ten doel heeft gesteld zijn omzet te verdubbelen. Het aantal pc’s, zowel in Nederland als wereldwijd, zal op korte termijn echter niet verdubbelen en dan kan het niet anders of Microsoft moet per pc meer geld binnen krijgen, anders gezegd, de prijs van software moet omhoog. Toegeven dat dat de achterliggende reden voor het nieuwe licentieprogramma is, zal Microsoft natuurlijk nooit. De onderneming heeft een mooi verhaal over het tegemoetkomen aan de roep van klanten om meer duidelijkheid rond zijn licentiebeleid. Daarnaast beweert men dat het Software Assurance-programma mede bedacht is met het oog op een in aantocht zijnde bundel van programma’s, die steeds opnieuw verbeterd en uitgebreid zullen worden. Met het nieuwe licentieprogramma zijn klanten ervan verzekerd dat ze al dat moois ook op soepele wijze tot hun beschikking zullen krijgen. De vraag of men dat wil heeft Microsoft gemakshalve zelf al beantwoord. De nieuwe programma’s bieden zo’n rijkdom aan functionaliteit en service dat niemand binnen het bedrijf zich kan voorstellen dat klanten daar niet dolgraag gebruik van willen maken’, aldus Erwin Visser, marketing manager van Microsoft Nederland. Deze argumenten zijn minder dan halve waarheden. Als het nieuwe licentieprogramma inderdaad goedkoper zou zijn, hoefde Microsoft nu geen begrip op te brengen voor de moeilijke situatie waarin zijn klanten zich bevinden. Men zou er dan, omwille van de lagere prijs, halsoverkop bij willen aanhaken. Dezelfde redenering gaat op voor de door Microsoft veronderstelde zegeningen van zijn toekomstige programma’s. Als klanten daar werkelijk reikhalzend naar uitkeken, zouden ze en masse kiezen voor Software Assurance om er zeker van te zijn dat men steeds opnieuw de nieuwste software tot zijn beschikking heeft. De praktijk is echter anders dan Microsofts gedroomde werkelijkheid. Volgens een onderzoek van Giga Information Group zou ruim eenderde van Microsofts klanten overwegen om zijn software bij de concurrent te kopen. Dat en alleen dat is de reden dat Microsoft de deadline opnieuw heeft uitgesteld. Klanten voor het blok zetten, strijkt ze tegen de haren in. Door meer tijd te geven, houdt Microsoft ze wellicht binnenboord. Onderwijl worden de druiven steeds zuurder voor Ballmer en de zijnen. Zeker nu ook de Europese commissie overweegt het bedrijf een forse boete op te leggen omdat Microsoft geknoeid heeft met de steunbetuigingen van een aantal grote klanten. Wijnand Westerveld is adjunct-hoofdredacteur van Automatisering Gids. w.westerveld@wkths.nl Bijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’. Steve Ballmer: “Microsoft wil zijn omzet verdubbelen.” foto: anp

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in