Microsoft in antivirus
OneCare Live betekent de officiële entree van Microsoft op de antivirusmarkt, die nu nog grotendeels door Symantec, McAfee en Trend Micro wordt gedomineerd. Microsoft kocht al in 2003 het Roemeense antivirusbedrijf GeCad Software, maar pas vorig jaar werd min of meer duidelijk welke plannen Microsoft ermee had. Analisten vragen zich af of het wat gaat worden met OneCare. Per slot van rekening heeft Microsoft geen al te beste naam als het om beveiliging van zijn producten (met name Windows en Internet Explorer) gaat. Maar OneCare is de afgelopen maanden al door 500.000 mensen getest. Een belangrijk voordeel van OneCare is dat de gebruiker meteen alle bescherming in huis heeft, en bijvoorbeeld geen aparte firewallsoftware in huis hoeft te halen. Bij concurrenten kosten dit soort combipakketten veel meer. Symantec en McAfee zijn dan ook op hun hoede: Microsoft is goed in marketing, en beide firma’s houden rekening met verlies van marktaandeel. Vandaar dat McAfee en Symantec het antwoord op OneCare al klaar hebben liggen: McAfee werkt aan een geïntegreerde dienst genaamd Falcon, en Symantec komt met Genesis. McAfee lanceert Falcon deze zomer al, maar Genesis kon zelfs nog niet worden getoond op het jaarcongres van Symantec enkele weken terug in San Francisco. Vermoedelijk zal de komst van Microsoft wel tot forse prijsverlagingen leiden. In 2004 was de antivirusmarkt zo’n 3,7 miljard dollar groot.