Microsoft is koekoeksjong in onderwijs
De firma Microsoft veranderde eenzijdig de licentievoorwaarden: in plaats van een vast bedrag per werknemer of FTE moet er nu afgerekend worden op basis van het totaal aantal aanwezige computers. Vooral scholen die braaf hun best gedaan hebben om de norm van 1 computer op tien leerlingen te halen is dat nogal een domper. Nu eindelijk de structurele bekostiging van ICT op school wat beter geregeld is.... kunnen we een flink stuk van die gelden doorsluizen naar de software gigant. Ondertussen lezen we dat de Microsoft Corporation in de USA voor miljarden guldens aan gratis software aan scholen wil schenken, maar dat is blijkbaar te ver weg. Extra onredelijk is dat voor het Hoger Onderwijs de zogenoemde “normatieve” licentie wél behouden blijft. Onredelijk omdat juist enkele van onze Nederlandse hogescholen wereldwijd bekend staan als broeinesten van illegaal gekopieerde software. Op een school als de onze willen we niet meedoen aan illegaal gebruik van wat dan ook, omdat we een voorbeeldfunctie hebben voor onze leerlingen en hun ouders dat waarderen. Microsoft geeft hiermee dus een erg fout signaal af. Een tweede reden voor onze school om software te “leasen” via de stichting SLB/SURF is ‘standaardisering’ van de verschillende machines op 1 versie (Win98), want een adequaat systeembeheer is bij ons al moeilijk genoeg. Alle werkstations zijn aangeschaft inclusief een legale Windows versie, van Win95 tot en met WinME. Windows XP speelt op onze school voorlopig helemaal niet. In december vroeg ik in een e-mail aan Microsoft Nederland waarom men plotseling besloten heeft dat er zoveel verdiend moet worden aan ons. Ik schreef : “we vormen een prachtige etalage en trainingsfaciliteit voor uw producten, voor een zeer interessante doelgroep en we leggen geen beslag op uw distributiekanalen of supportafdelingen.” (support is namelijk in de onderwijslicentie uitgesloten !). Een meneer Fred Verboon, “marketing manager van Microsoft Nederland” reageerde in een e-mail als volgt op mijn klacht: “Op dit punt (afrekenen per pc in plaats van per FTE) ben ik het niet met u eens. Ik vraag mij dan ook af waarom u een dergelijke stelling inneemt. Zou u dit ook zo stellen als u werkzaam zou zijn op een school in Amsterdam Zuid Oost in plaats van Waddinxveen? En inderdaad, als uw school de beschikking heeft over een groot deel modernere pc’s, gaat uw school ook inderdaad marginaal meer betalen. Daarentegen gaan wat minder financieel draagkrachtige scholen waarschijnlijk minder betalen. En weet u wel wat uw school nu betaalt?” Over die “moderne pc’s”: de onderwijslicentie eist 18 euro per jaar voor elke pc “van het type 486 of beter”, en voor elke 386 als er thin client software op draait). Over de draagkracht van scholen vermeldt de licentie niets. Hij sluit af met “Kortom, ik krijg toch wel de indruk dat u de pogingen van Microsoft Nederland om een optimale educatieve licentieregeling aan te bieden niet op prijs stelt.” Meneer Verboon : dié indruk is juist ! Sjoerd Spoelstra is ICT coördinator van het Coenecoop College: een voorhoedeschoolschool voor middelbaar onderwijs in Waddinxveen (ZH) met 1600 leerlingen.Op de site http://ictbeleid.kennisnet.nl is een discussieforum over dit onderwerp, waar ook lezers van de automatiseringsgids hun mening kunnen geven. Zie ook http://www.slbdiensten.nlBijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.