Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiele telefonie herleeft bij BT

Ruim twee jaar geleden sneed British Telecom (BT) de banden door met zijn mobiele dochteronderneming, die onder de nieuwe naam mmO2 zelfstandig door het leven gaat. In zijn thuismarkt sprong BT een jaar later echter al weer op de verkoop van toestellen en mobiele abonnementen als virtuele netwerkaanbieder op het netwerk van mmO2.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Nu British Telecom zich wil transformeren van een infrastructuurleverancier in een ICT-dienstverlener vindt het bedrijf de tijd rijp zich ook buiten de thuismarkt weer op de mobiele dienstverlening te storten. Het telecombedrijf richt zich met name op de grotere klanten met medewerkers die veel onderweg zijn, zoals transportondernemingen, de farmaceutische industrie, dienstverleners en de publieke sector. "Voor ons is het mobiele stuk een logisch bijvoegsel bij het aanbod aan bedrijven om hun ICT te managen", legt Michel de Coster, algemeen directeur van BT Nederland, uit. "Veel bedrijven zien mobiele telefonie als één van hun hoofdvraagstukken. Zij kunnen geen goede integratie voor elkaar krijgen omdat ze van verschillende partijen afhankelijk zijn." BT koopt de capaciteit in bij verschillende aanbieders, alhoewel de voorkeur gezien de historische relatie uitgaat naar Telfort, het uit mmO2 verzelfstandigde mobiele telecombedrijf. Volgens De Coster kan BT voor bedrijven grote besparingen bewerkstelligen door het beheer van de operationele kosten. BT zegt met de dienstverlening zelf de productiviteit van zijn eigen netwerkonderhoudsmonteurs met 36 procent te hebben verbeterd. De kosten voor het coördineren van de opdrachten daalde zelfs met 76 procent. BT haalt adviesbureau Gartner aan dat onlangs stelde dat bedrijven hun kosten de komende vijf jaar 30 procent moeten terugbrengen alleen al om concurrerend te blijven. Eén van de punten waarop bespaard kan worden is het veelal in huis ontwikkelde systeem voor buitendienstmedewerkers. Bij de vereniging van Bedrijfstelecomgrootgebruikers BTG lijkt het onderwerp nog niet erg te leven. "Het kan zijn dat de mogelijkheden nog nieuw zijn en we even moeten afwachten", suggereert BTG-directeur Cees Tromp. "Of BT de meest aangewezen partij is om deze diensten te leveren is moeilijk te zeggen. Het lijkt mij druk worden. KPN en Vodafone bieden ook dergelijke diensten aan. BT is natuurlijk wel al binnen bij een aantal bedrijven en ik kan me voorstellen dat sommige ook hun mobiele diensten daar willen onderbrengen."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in