Motorola stort zich op spelletjes
Na de zomer gaan de eerste telecomaanbieders beginnen met SMS en WAP-varianten van de bekende spelletjes, zegt Juan Montes, Motorola's vice-president technology Europa. Hij sloot inmiddels contracten met twintig Europese aanbieders. In Nederland heeft Motorola nog geen definitieve overeenkomsten. De spellen kunnen straks ook via GPRS worden gespeeld Montes, afkomstig van de spelletjesdivisie van Sony, heeft als opdracht met de makelaarsactiviteiten nieuwe inkomsten te genereren voor de telefoonproducent. "De spelletjes zijn laagdrempelig, en sterk competitief van karakter. Neem een voetbalstadion vol supporters en stel een paar vragen over de spelers en de competitie. De winnaar ziet zijn naam op het scorebord of krijgt een prijs", schetst Montes de propositie. De prijs om mee te doen hangt af van lokale marktomstandigheden. Begin dit jaar deed Motorola in Ierland een veldtest met 'Who wants to be a millionair'. Van de 1,5 miljoen klanten van de Ierse GSM-aanbieder deden er enkele honderdduizenden mee. Motorola verwacht op basis van verschillende marktonderzoeken dat de markt voor elektronisch vermaak groeit van 165 miljard dollar nu, naar 236 miljard in 2005. Het aandeel van draadloos entertainment groeit in die periode van 8 naar 32 procent. Motorola denkt met deze aanpak een leidende positie te kunnen veroveren in deze markt. Montes: "Wij hebben over de hele wereld contacten met de telecomaanbieders en beschikken over het distributiekanaal." (tdo)