Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw licentiebeleid Microsoft omstreden

Microsoft zet zijn licentiebeleid op de helling. Klanten kunnen zich abonneren op de allerlaatste technologie door het zogenaamde Software Assurance-plan. Analisten vrezen dat de kosten daarmee fors omhoog gaan.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het nieuwe programma voor softwarelicenties dat Microsoft vorige week aankondigde, leidt volgens de leverancier van pakketten als Windows, Word en Excel tot belangrijke vereenvoudigingen en verbeteringen. Klanten zouden zelf de wens hebben geuit op contractbasis altijd de laatste versies van Microsoft-producten te kunnen krijgen. Tot dusver konden zakelijke gebruikers kiezen uit een groot aantal ‘volumelicenties' op basis van een Enterprise Agreement. Die gaf recht op gebruik van de Microsoft-pakketten op een bepaald aantal machines. Kwam er een nieuwe versie op de markt, dan was er keus uit allerlei vormen van opwaardering met korting. De upgrades maken straks plaats voor een nieuwe vorm van licensering: Software Assurance (SA). Michel van der Bel, adjunct-directeur van Microsoft in Nederland: "De klant koopt een licentie op de laatste versie en is daarmee ‘current', zoals dat heet. Vervolgens kan hij met SA altijd toegang krijgen tot de laatste stand van de techniek." Software Assurance kost per jaar 29 procent van een normale licentie voor desktop-toepassingen en 25 procent voor serverproducten. Een tweede nieuwe vorm van licensering is het software-abonnement. Microsoft geeft daarmee een aanzet tot het aanbieden van software als een service. De wijzingen gaan op 1 oktober in. Daarna kunnen klanten nog tot eind januari 2002 beslissen of ze op de oude voet doorgaan of op het SA-plan overstappen. Volgens Van der Bel is 80 procent van de klanten met de nieuwe licenties even duur of goedkoper uit. De overige 20 procent is straks meer geld kwijt. De hele operatie zou per saldo voor Microsoft budgettair neutraal uitvallen. Onafhankelijke analisten trekken die rekensommen in twijfel. Adviesbureau Gartner Group voorziet dat de afschaffing van upgrades voor de meeste klanten opwaardering 'significant' duurder maakt. Gartner meent verder dat de abonnementsvorm financieel maar voor weinig bedrijven aantrekkelijk is. (gke) Meer over dit onderwerp in Automatisering Gids van vandaag, vrijdag 18 mei 2001

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in