'Onderzoek naar afluisteropties Huawei op KPN-net technisch zeer complex'
Het agentschap begon het onderzoek naar aanleiding van publicaties van de Volkskrant, waarin stond dat het Chinese Huawei klanten van KPN kon afluisteren of klantgegevens kon stelen. De kwestie is volgens het Agentschap Telecom technisch zo complex dat er meer tijd nodig is om conclusies te trekken. Die extra tijd is ook nodig om zorgvuldig te werk te gaan, zo geeft de organisatie aan.
Het onderzoek begon in april, kort nadat de Volkskrant op basis van een intern rapport van KPN had geschreven dat Huawei in 2010 ongeautoriseerde toegang had tot gevoelige systemen van de grootste telecomaanbieder van Nederland. Huawei had volgens de krant de mogelijkheid om onbeperkt mee te luisteren met telefoongesprekken en had in strijd met de wet toegang tot tapinformatie.
Het Agentschap Telecom wilde daarom weten of de huidige maatregelen van KPN voldoen aan alle eisen voor een veilig netwerk. KPN zei geen enkele indicatie te hebben dat klanten in het verleden zijn afgeluisterd. Het telecombedrijf werkt volledig mee aan het onderzoek, meldt het Agentschap Telecom.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee