Overslaan en naar de inhoud gaan

Ongewenst gedrag van IT'ers: Zo kom je er vanaf

Veel problemen in ICT-dienstverlening zijn te wijten aan menselijk gedrag. Mensen gedragen zich anders dan verwacht of afgesproken. Dikkere procesbeschrijvingen of een nieuwe tool implementeren voor servicemanagement resulteert doorgaans niet in de gewenste gedragsverandering. OBM kan volgens Robert den Broeder wel een concrete oplossing bieden voor gedragsvraagstukken.
ongewenst gedrag
© Shutterstock
Shutterstock

Organizational Behavior Management, afgekort tot OBM, is het vakgebied dat zich bezighoudt met gedragsverandering in organisaties. OBM is afkomstig uit de Verenigde Staten waar het in 1959 voor het eerst is toegepast[1]. Gestoeld op principes van de Toegepaste Gedragsanalyse en onderbouwd met meer dan 60.000 wetenschappelijke studies, heeft OBM een stevige wetenschappelijke basis.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in