Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle moet nu echt oppassen

Larry Ellison is niet bescheiden. Koop al je software bij Oracle en je hoeft je als bedrijf verder nergens meer zorgen over te maken – zo luidt zijn boodschap. Het kan ‘mister Oracle’ vergeven worden, want de roerige softwaremarkt is geen plek voor nuance en bescheidenheid. Maar Ellison gaat toch een beetje te ver.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Analiste Betsy Burton van Gartner zette vorige week alle Oracle-kwesties nog eens op een rijtje. Oracles omzet daalde in het vierde kwartaal met 5 procent en 24 procent in respectievelijk databases en applicaties. De veronderstelde kroonprinsen Ray Lane, Joe Lockhart en Gary Bloom zagen zich vorig jaar genoodzaakt te vertrekken. Oracle heeft besloten niet langer de OAUG-gebruikersconferenties te ondersteunen maar zelf een meer marketinggerichte conferentie (AppsWorld) op te zetten voor gebruikers van zijn applicatiesoftware. Anderhalf jaar lang hanteerde Oracle een uiterst impopulair prijsmodel, dat pas onlangs weer werd verlaten. Maar de belangrijkste kwestie is de gebrekkige staat waarin de brede ERP-suite Oracle 11i vorig jaar mei werd afgeleverd. Ook in Nederland mopperen klanten. De NOS heeft inmiddels de financiële modules van 11i in gebruik en dat ging gepaard met veel lapmiddelen. “Het is echt een applicatie die nog niet rijp is”, zegt Frank van der Meer, gedetacheerd projectleider bij de NOS. “Het lijkt wel of hij nog niet uitontwikkeld is. Je bent echt heel afhankelijk van je implementatiepartner en zijn vakkennis.” Vertraging heeft de NOS nog niet opgelopen. Wel kwam het voor dat tijdens een cursus een tevoren uitgewerkte case opeens niet bleek te werken vanwege fouten in de software. “Daar scoor je echt geen krediet mee.” ‘Groot succes’ Terwijl gebruikers van Oracles ‘E-Business Suite 11i’ al een jaar worstelden met slecht of niet werkende modules, verklaarde Ellison begin deze zomer 11i doodleuk tot een groot succes. Er waren inmiddels 450 klanten, zo meldde hij, waaronder giganten als General Electric en Alcoa. Wat hij er niet bij zei, was dat die twee bedrijven de software op slechts één buitenlandse vestiging gebruikten. Oracle heeft flink haast gemaakt met de introductie van 11i vorig jaar. De verzameling applicaties levert nu nog een relatief geringe bijdrage aan de omzet, maar is voor de toekomst erg belangrijk. De databasemarkt, bron van Oracles grote succes, groeit de komende jaren veel minder hard dan de markt voor bedrijfsapplicaties. Inmiddels is de software meer dan 5000 ‘patches’ (softwarematige stoplappen) en drie algemene revisies verder. De laatste revisie – in jargon versie 11.5.3 – zou redelijk stabiel zijn, maar volgens Burton zijn er in de modules voor productie, inkoop en orderbeheer nog veel verbeteringen nodig. Het gaat niet slecht met Oracle, maar dit soort dingen maakt op klanten een blijvend slechte indruk, stelt Burton. Vooral de vroege Amerikaanse klanten hebben het afgelopen jaar hun beklag gedaan over de vele losse eindjes in de software. Dat culmineerde begin deze maand nog in een zeer aanmatigend artikel in de Wall Street Journal, met als strekking: het succes van 11i is vooral ‘wishful thinking’. Gartner denkt er niet veel anders over. De ERP-klanten van Oracle worden keer op keer geconfronteerd met de ‘opgeblazen marketing’ van het bedrijf, aldus Burton. Het conflict over de gebruikersconferenties is ook het gevolg van die marketinggerichtheid. “Oracle is een bullebak en ik krijg de indruk dat ze er trots op zijn”, zegt Jeremy Young, voorzitter van de internationale Oracle Applications User Group, tegen Forbes Magazine. Tussenstap Volgens Marcel Kuijs, voorzitter van de Nederlandse afdeling van de OAUG, ligt de zaak hier iets genuanceerder. “Er zijn inderdaad veel problemen met 11i, maar ook met 11.03. Omdat 11i nog steeds niet stabiel was en Nederlanders nog steeds wat voorzichtiger zijn dan Amerikanen, zijn ze minder snel begonnen aan het 11i-verhaal. Door de euro waren ze wel gedwongen om een tussenstap te maken van meestal versie 10.6 of 10.7 naar versie 11.03, de versie vóór 11i. Maar ook daar zaten veel haken en ogen aan.” De OAUG NL heeft zijn onvrede geuit tegen Oracle Nederland en is met deze vestiging constructief aan het communiceren, aldus Kuijs. “Inkoop in 11i was een probleem, maar orderbeheer werkte echt helemaal niet. We zijn nu bezig samen een plan van aanpak te maken om snel verbeteringen te realiseren en duidelijkheid te krijgen over wat nu wel en wat niet klaar is. Er moet geen software gepromoot worden die niet af is.” Kuijs denkt dat klanten veel voorzichtiger geworden zijn. „Het imago van Oracle heeft absoluut een knauw gehad.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in