Ordina lijkt weinig te voelen van malaise in ICT-dienstverlening
Cijfers om tevreden over te zijn, zegt bestuursvoorzitter Ronald Kasteel vol zelfvertrouwen. Zijn bedrijf groeit, ook zonder acquisities, harder dan de markt. En dat is een hele prestatie in een tijd waarin klanten de hand op de knip houden. De omzetstijging uit acquisities beslaat 37 procent van de totale omzetgroei. Die niet autonome omzettoename komt voornamelijk voort uit Relan ICT, nu Ordina Sociale Zekerheid geheten, en van Rijnconsult. Beide bedrijven zijn in de tweede helft vorig jaar overgenomen. Autonoom is dus een stijging van 11 procent behaald en dat is inderdaad meer dan de gemiddelde marktgroei van omstreeks 8 procent. Goodwill Ordina gaat mee met de internationale ontwikkelingen op het gebied van boekhouding. Dat betekent dat het bedrijf per 1 januari dit jaar de goodwill bij acquisities ‘activeert’ en over een periode van 20 jaar ‘amortiseert’, ofwel afschrijft. De resultaten van Ordina worden dan ook inclusief en exclusief goodwill-amortisatie gepresenteerd. De zogeheten ebita, het resultaat voor amortisatie, rentelasten en belastingen steeg in het afgelopen halfjaar met 28 procent tot 22,4 miljoen euro (was vorig jaar in dezelfde periode 17,5 miljoen). Maar de marge kwam wel lager te liggen. Want als percentage van de omzet kwam de nettowinst voor afschrijving van goodwill uit op 7 procent en dat is toch wel wat minder dan de 8,2 procent van vorig jaar. Ordina houdt zich goed staande ondanks terughoudendheid in de markt en een ‘grillige vraag’ naar ict-diensten, meent Kasteel. “De terughoudendheid in de markt komt door de algemene economische ontwikkelingen en doordat ICT-investeringen voor klanten steeds strategischer worden.” De vraag naar ICT-diensten vertoont ook in de eerste helft van dit jaar een grillig karakter, zegt hij. Terwijl na vorig jaar toch verwacht werd dat de groei zou aantrekken. Op sommige terreinen is dat inderdaad gebeurd, zegt hij, zoals in de vraag naar ERP-oplossingen en daaraan gerelateerde diensten. Ook is die verwachting uitgekomen in de financiële wereld. Een tendens die Ordina signaleert, is dat klanten maar een beperkt aantal dienstverleners selecteren om zaken mee te doen. Dat zijn kwalitatief hoogwaardige dienstverleners waaronder Ordina, zegt Kasteel. “Ordina heeft bij een groot deel van zijn klanten de status van preferred supplier.” Niet tevreden Ondanks aanhoudende krapte in de arbeidsmarkt voor goede vak-lui wist Ordina een groei van het aantal medewerkers te bewerkstelligen. En wel met 24 procent ten opzichten van overeenkomstige periode vorige jaar, namelijk 3.918 tegen 3.158 (cijfers ultimo juni). Die groei is voornamelijk autonoom. Kasteel verwacht dat Ordina ook voor het volledige jaar 2001 sneller zal groeien dat de markt. “Wij streven naar een groei boven het marktgemiddelde. Inclusief de eerder aangekondigde overname van Devote, verwachten wij een sterke omzetstijging en een stijging van het nettoresultaat van circa 10 procent.” Niet alle analisten waren overigens even tevreden met de cijfers en vooruitzichten van Ordina. Simon Theeuwes van UBS Warburg bijvoorbeeld geeft nu het advies ‘buy’ in plaats van ‘strong buy’. Sebastiaan Schreijen van Fortis handhaaft zijn koopadvies. Victor Bareño, analist bij SNS Securities noemt de verwachting van een nettowinstgroei van 10 procent ‘teleurstellend’. Hij handhaaft zijn koopadvies, maar stelt, evenals de andere analisten, het koersdoel voor Ordina neerwaarts bij.