'Samsung gooit strategie om'
De voorzitter van Samsung, de inmiddels 73-jarige Lee Kun-hee, introduceerde in 2009 een tienjarenplan waarin de jaarlijkse omzet moest verviervoudigen naar 400 miljard dollar (360 miljard euro). Deze strategie wordt mogelijk voortijdig omgegooid, nu zijn zoon veel van zijn taken heeft overgenomen. Lee Kun-hee belandde namelijk vorig jaar in het ziekenhuis na een hartaanval en achter de schermen heeft zijn 46-jarige zoon Lee Jae-Yong – die al vice-voorzitter is – het nu voor het zeggen.
Marktaandeel minder belangrijk
De oude Lee wilde dat Samsung het nummer 1 technologiemerk zou worden met het grootste marktaandeel in diverse markten. Zijn zoon vindt marktaandeel echter minder belangrijk en het doel van 400 miljard dollar omzet wordt mogelijk nog voor de tien jaar voorbij zijn al losgelaten, weten de anonieme bronnen. Lee junior zou zich meer willen richten op een eigen identiteit voor Samsung met een aantal belangrijke en winstgevende groepen.
Lee Jae-Yong zou zich vanaf nu meer willen richten op overnames en samenwerkingen met innovatieve bedrijven in plaats van alles zelf willen doen. Hij voert zijn plannen volgens de Wall Street Journal al langzaam door, maar hij zal ze pas openlijk bespreken op het moment dat hij zijn vader echt opvolgt.
Omzet verdampt door concurrentie uit China
Samsung zag in 2014 zijn winst uit de mobiele tak met 42 procent dalen. Onder meer de verkoop van de Galaxy S5 viel tegen waardoor Samsung met zo’n 20 procent van de geproduceerde toestellen bleef zitten. Lee junior houdt er rekening mee dat de omzet en marktaandeel van Samsung straks verder verdampen met de opkomst van goedkopere Chinese merken als Huawei. Eerder gebeurde zoiets ook al met Japanse elektronicabedrijven als Sony, door de opmars van Zuid-Koreaanse bedrijven als Samsung en LG. Samsung investeert al flink in productie in het goedkopere Vietnam om zo de kosten te drukken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee