SAP haalt bakzeil in Duitsland en Oostenrijk
Door de grote weerstand bij de klanten tegen die gedwongen prijsverhoging heeft SAP nu besloten in deze twee landen de bestaande contracten te blijven honoreren. Die standaard-supportoptie wordt ook niet per 1 januari 2009 duurder, zoals onder het nieuwe regime - in enkele jaarlijkse stappen - zou zijn gebeurd. Wel kunnen deze klanten in 2010 een nog onbekende prijsverhoging verwachten. Enterprise Support-klanten betalen in 2009 18,36 procent. In Zwitserland is overigens nog geen besluit genomen over het terugdraaien van de contractopzegging.
Of de beslissing van SAP ook voor Nederlandse klanten gevolgen heeft, is nog niet duidelijk. "Er verandert niets", zegt woordvoerder Cees Kardolus van SAP Nederland, die zich wel zegt te realiseren dat de kwestie een aantal vragen zal gaan opleveren. Die vragen heeft de VNSG (Vereniging Nederlandstagie Sap Gebruikers) zeker. "We vinden dat er geen verschillen kunnen zijn tussen de landen. En je hebt ook bedrijven die SAP gebruiken en die in meerdere landen actief zijn." Volgens Kardolus geldt in dat geval gewoon de situatie in het land waarin het SAP-contract is afgesloten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee