SAP worstelt met zijn onlinesoftware
SAP blijkt simpelweg nog niet bij machte geld te verdienen met Business ByDesign in zijn huidige vorm. Het bedrijf had een doordacht plan voor het progressief uitrollen van zijn revolutionaire SaaS-aanbod voor middelgrote bedrijven in steeds meer landen, na de aanvankelijke uitrol bij 150 ‘pilot’-klanten in onder andere de VS en Duitsland. Er doemen echter ‘operationele problemen’ op bij de schaalvergroting waarmee dat plan gepaard gaat. Het oplossen van die problemen brengt vooralsnog veel extra kosten met zich mee SEnD en dus verliezen SEnD zodat een vertraging van de verdere uitrol opportuun is. “In de afgelopen vijf maanden hebben we ontdekt dat, ondanks dat we vooruitgang hebben gemaakt met ons TCO-model, we niet zijn gekomen waar we wilden zijn SEnD een tienvoudige TCO-reductie”, zei co-CEO Leo Apotheker voorafgaand aan SAP’s gebruikersconferentie in de VS. “Maar het project is zeker niet in de koelkast gezet.”Apotheker wilde niet al te veel op details ingaan, maar zegt dat er veel ‘engineering’ nodig is in de vorm van upgrades, patches en hostingconstructies. De huidige aanpak zou het opschalen naar duizenden gebruikers financieel gezien niet zinvol maken bij een prijs van 133 euro per gebruiker per maand, maar de volgende (komende herfst verwachte) versie van de onderliggende middleware NetWeaver (versie 7.1) zou al voor verbetering zorgen in de vorm van het beter automatiseren van upgrades van Business ByDesign naar versie 1.1. Die nieuwe versie zou overigens ook de performance van de huidige BBD-versie een broodnodige verbetering moeten geven.De onlinesoftware van SAP wordt voorlopig in slechts zes landen gebruikt. In Nederland zou Business ByDesign eind maart bij de eerste klanten worden ingevoerd, meldt Rinse Tamsma, ‘director SME’ bij SAP Nederland. “Maar dat is net op tijd tot staan gebracht”, zegt hij. “We kunnen de kwaliteit nu alleen in die zes landen garanderen.” Hij verwacht dat de uitrol begin 2009 hervat kan worden. SAP liet vorige week weten in zijn eerste kwartaal 359 miljoen euro winst heeft gemaakt, ruim beneden de verwachting van 450 miljoen euro. Dat negatieve verschil is voor 40 miljoen te wijten aan uitgaven aan Business ByDesign.