SP dient klacht in over staken KPN voicemail
De ironie van het geval is, dat KPN vanaf vandaag juist geld gaat vragen voor de voicemaildienst omdat dat naar eigen zeggen moest van diezelfde Opta. Van Bommel poneert, dat de gebruikers van voicemail nu gaan betalen voor de ontwikkeling van geheel nieuwe diensten, zoals het omzetten van spraak in tekst. Hij zegt er bij, dat het merendeel van de Nederlanders daar nooit gebruik van zal maken. Met andere woorden: men moet betalen voor iets dat toch niet zal worden gebruikt. "Dit is in strijd met artikel 17.4 van Europese Richtlijn 98/10/EG, waarin is geregeld dat van de gebruiker geen betalingen mogen worden verlangd voor faciliteiten die voor de gevraagde dienst niet nodig zijn", zo laat Van Bommel weten. Ook is KPN veel te laat geweest met de bekendmaking van de nieuwe regeling. Hier baseert Van Bommel zich op artikel 17.5 van hetzelfde besluit. Daar wordt gesproken van 'een voldoend lange termijn'. De acht dagen die KPN heeft aangehouden "vallen beslist niet onder die definitie", aldus het strijdbare SP-Kamerlid. (rak) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Opta-voorzitter Arnbak koninklijk onderscheiden - 27 april Opta en V&W ruziën te vaak - 4 april Mailmerge klaagt PTT aan bij Opta - 29 maart Opta dreigt KPN met dwangsommen - 21 maart Opta gispt KPN over carrier preselect - 12 maart