Verouderde ICT Centraal Administratie Kantoor leidt tot problemen
Het CAK ondersteunt onder meer gemeenten bij dienstverlening in de zorg. Bijvoorbeeld mensen die geen zorgverzekering hebben krijgen met het kantoor te maken. Er wordt samengewerkt met gemeenten, Belastingdienst en zorgverzekeraars.
De evaluatie van adviesbureau Andersson Elffers Felix wijst uit dat het kantoor problemen heeft "op het gebied van ICT, werkprocessen, cultuur, verantwoordingsinformatie, interne sturing en de checks and balances." Dat komt volgens de onderzoekers deels door extra taken die erbij zijn gekomen, maar ook door een onoverzichtelijke ICT-structuur. Dat zorgt voor gegevensstromen die in de knel raken, waardoor ook burgers worden geraakt. Die kregen onder meer te maken met hoge facturen die pas jaren na dato pas bezorgd werden.
Correcte gegevens
Daarnaast lukt het CAK slecht om gemeenten en zorgaanbieders te prikkelen om correcte gegevens op tijd aan te laten leveren. “Het CAK heeft in elk geval niet de wettelijke middelen om dit af te dwingen”, zo staat in het rapport.
Volgens de rapporteurs werd de ICT-architectuur door een opeenstapeling van wijzigingen in de loop der jaren steeds onoverzichtelijker. “Er was onvoldoende aandacht voor het up to date houden van de systemen. Ook was de ICT-architectuur in beginsel niet ingericht op het produceren van verantwoording en sturingsinformatie op regelingniveau.”
Uitzonderingsgevallen
De rapporteurs concluderen tot slot dat de ‘schrijnende gevallen’ waarover media gerapporteerd hebben uiteindelijk tot uitzonderingsgevallen behoren. “Relevant hierbij is dat de taken van het CAK gekarakteriseerd kunnen worden als ‘dissatisfier’: een correcte uitvoering van de taken wordt verwacht, waardoor fouten al snel opvallen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee