Vuurtje stoken
Daarvoor is een techniek, die ik ‘vuurtje stoken’ noem.
Leg het idee dat u wilt gaan introduceren, eens voor aan een aantal sleutelfiguren. Zorg ervoor dat men niet het beeld krijgt dat u het feitelijk ook wilt gaan toepassen. Het moet een ver-van-mijn-bedshow blijven. Wacht een tijdje af. Als u mazzel heeft, verspreidt het zich als een lopend vuurtje. Misschien duiken er een paar mensen op die er publiekelijk voor uit durven te komen dat ze er wel wat in zien.
Het is belangrijk om dat soort signalen op te vangen, want als het zover is, kunt u de volgende stap zetten. Zet die mannen in een hok, ga met ze in gesprek en probeer ze ertoe te bewegen om met ideeën te komen. U mag ze best voeren, maar voorkom dat ze in de gaten krijgen dat het eigenlijk uw feestje is. Als ze de zaken aardig op een rijtje hebben, stuur ze het veld dan weer in. Opnieuw, even wachten voor het beste resultaat.
Opmerkelijk genoeg zijn er nu ineens ‘betrokken medewerkers’, die ‘zelf het initatief genomen hebben’ om ‘de werkwijze ingrijpend te verbeteren’ en zelfs met ‘concrete plannen’ komen. Daarvoor verdienen ze natuurlijk alle lof.
Tijd om ‘welterusten’ te zeggen en de deur dicht te trekken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee