Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon is waardevolste merk ter wereld

Amazon is uitgegroeid tot het waardevolste merk ter wereld. Het is inmiddels 315 miljard dollar waard, 52 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijf stijgt daardoor van de derde naar de eerste plaats op de BrandZ-lijst van onderzoeksbureau Kantar. Dat prijst de slimme overnames en het uitgebreide aanbod van het bedrijf van Jeff Bezos.
Een pakketje van Amazon op de stoep
© Shutterstock
Shutterstock

Google, vorig jaar koploper, is gezakt naar de derde plaats met een merkwaarde van 309 miljard dollar. Apple, dat 309,5 miljard dollar waard is, is op de tweede plek blijven staan. Microsoft is vierde, Facebook zesde. Betaalbedrijf Visa (5e plek) staat tussen deze twee techgiganten in. Alibaba is voor het eerst het meest waardevolle bedrijf uit China.

Techbedrijven zijn de snelste stijgers in de top honderd. Netflix steeg van 61 naar 34, YouTube van 51 naar 39, Instagram van 91 naar 44, Adobe van 75 naar 45, Salesforce van 78 naar 46 en Uber van 81 naar 53. Nieuwkomers op de lijst zijn onder meer taxiapp Didi, smartphonemaker Xiaomi en spelcomputer Xbox. Shell is het enige Nederlandse bedrijf tussen de eerste honderd, op plaats 65, met een merkwaarde van 20,67 miljard dollar.

Kantar kwam enkele maanden geleden met een ranglijst van Nederlandse merken. Achter Shell staan Heineken, Booking.com, ING, Philips, KPN, Rabobank, ABN AMRO, Ziggo en Spar.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in