Ghana globaliseert
Een schoen, een vis, een auto of een vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij naar keuze; een doodskist in deze vorm is nu te bestellen via internet vanuit Ghana. In de buurt van de hoofdstad Accra worden ze gebouwd en daar zijn ze onderdeel van de begrafenisceremonie bij de Gastam. De doodskist geeft weer wat het beroep of de functie van de overledene is geweest.
Nu biedt het ecommercebedrijf eShopAfrica.com ze aan via hun website en zijn ze een onderdeel van hun assortiment van Afrikaanse kunst en houtsnijwerk. Het internetbedrijf is een van de vele initiatieven om ecommerce in Afrika van de grond te krijgen en wellicht een van de meer succesvolle.
Vier vrouwen startten in maart 2001 in de Ghanese hoofdstad Accra eShopAfrica.com om de producten die meestal door toeristen gekocht worden ook aan te bieden via internet. Het idee is dat gewone vaklieden hun producten zoals kleden, sieraden, houten maskers en de doodskisten, kunnen verkopen aan particulieren, de detailhandel en de groothandel in de rest van de wereld.