Zo beïnvloed je gedrag
Begrip kweken bij gebruikers voor niet soepel lopende systemen is niet eenvoudig. Uitleggen en argumenteren lijkt niet te helpen en roept vaak zelfs weerstand op. Dat kan beter, zien Genieke Hertoghs en Maurice Ummels. Zij geven drie gesprekstechnieken om de ander open te laten staan voor jouw ideeën.
De blik van de key user is vernietigend, de irritatie en het verwijt druipen van haar woorden. Je probeert haar tot rede te brengen: “Ik weet het, de update is helaas niet volledig getest, waardoor er nu hinder is bij alle gebruikers. We zijn ermee bezig… We houden je op de hoogte zodra het verholpen is!” Je had nu waarschijnlijk gehoopt op begrip. Je hebt toch uitgelegd waardoor het ongemak is ontstaan? Waarom blijft die gebruiker dan zo geïrriteerd, jij kunt er toch ook niets aan doen? Je doet je stinkende best. Maar het lijkt of je als ICT’er weinig begrip en erkenning krijgt vanuit de rest van de organisatie. Jij weet dat informatievoorziening de ruggengraat van de organisatie is. Nu de rest nog!