'5G stelt zwaar teleur'
- Verwachtingen eindgebruiker niet goed gemanaged
- Meer samenwerking nodig in ecosysteem
- Vernieuwing gaat in kleine stapjes die niet altijd worden opgemerkt
- Lees ook: Minister pakt 5G-frequentie af van satellietbedrijf Inmarsat
5G is over-hyped, under-delivered en mist een killer-app, klaagt SK Telecom, het belangrijkste telecombedrijf in Zuid-Korea. Daar moeten lessen uit getrokken worden voor de introductie van 6G, stelt het bedrijf.
SK Telecom is niet zo maar een telecombedrijf. Zuid-Korea was in april 2019 het eerste land met een landelijk dekkend 5G-netwerk en in december 2018 was het ook het eerste land dat 5G B2B-diensten introduceerde. Als er een telecombedrijf is dat een oordeel kan vellen over 5G is het dus SK Telecom, hoewel dit bedrijf niet het eerste landelijk dekkend netwerk actief had. Dat was KT.
Veel te hoge verwachtingen gecreëerd
SK Telecom heeft nu in een whitepaper de introductie van 5G geëvalueerd om lessen te trekken hoe het proces de volgende keer beter kan verlopen. The Register schrijft daarover.
Het bedrijf concludeert dat er veel te hoge verwachtingen zijn gecreëerd rond 5G, onder meer door de International Telecommunications Union (ITU), een onderdeel van de Verenigde Naties. Deze organisatie is een belangrijke speler bij de totstandkoming van specificaties. In de begindagen werd 5G aangeprezen onder telecombedrijven als onmisbaar voor autonoom rijden, onbemande luchtvoertuigen (drones), extended reality (XR) en digital twins. Hoewel die toepassingen mogelijk waren, kwamen ze niet van de grond als gevolg van beperkingen en onvolwassenheid van de apparatuur die van deze 5G-diensten gebruik moesten maken, weinig of geen vraag ernaar uit de markt en problemen met beleid- en regelgeving.
Publiek mist de vernieuwing
Hoewel het de bedoeling was dat deze toepassingen pas op de langere termijn beschikbaar kwamen, werd volgens SK Telecom te weinig gedaan dat ook duidelijk te maken aan het grote publiek.
Daardoor zijn veel te hoge verwachtingen gecreëerd. Het grote publiek verwachtte weer een grote stap voorwaarts zoals met de introductie van LTE, die echt een verandering bracht in het aanbod van mobiele diensten. Het was echter nooit de bedoeling dat 5G dat effect zou hebben. De introductie zou stapsgewijs verlopen, waarbij nieuwe releases steeds voortbouwden op technologie die al in gebruik was. Daardoor gaan vernieuwingen aan velen in het grote publiek onopgemerkt voorbij.
Voordelen zijn er echter zeker geweest. Zo maakte de 5G-technologie een 70% daling van de kosten per gigabyte mogelijk ten opzichte van de situatie bij LTE. SK Telecom zag dat consumenten daardoor 50% meer data zijn gaan versturen.
Betere samenwerking nodig
Bij de introductie van 6G moeten de verwachtingen dus beter worden gemanaged. Dat kan door een betere samenwerking in het ecosysteem van technologieproducenten, infrastructuuraanbieders en dienstverleners. Zij moeten voldoende informatie krijgen zodat het mogelijk is een coherente architectuur op te zetten. Tegelijk moet heel duidelijk worden gemaakt aan de eindgebruikers welke diensten zij in verschillende fasen kunnen verwachten.
Veel van de diensten op 6G zullen bestaan uit verder ontwikkelde versies van de diensten die ook al op 5G mogelijk zijn. Denk daarbij aan autonome voertuigen en XR. Maar 6G-netwerken zijn ook sterk afhankelijk van ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en sensoren die nog niet zijn afgerond.
De eerste grootschalige 6G-netwerken worden zo rond 2030 verwacht. In de aanloop daarnaartoe, zullen delen van de nieuwe diensten ook al via 5G beschikbaar komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee