Atlas volgt je overal, zónder cookies
Cookies zijn bovendien gekoppeld aan de browser die iemand gebruikt en niet aan de persoon zelf. Iemand die de ene keer met zijn smartphone en de andere keer met zijn laptop naar een site surft, is zo niet te herkennen als een en dezelfde persoon. Bovendien kunnen gebruikers cookies wissen en lijken ze niet optimaal te werken op telefoons.
Identiteit vaststellen
Maar daar heeft Facebook wat op bedacht. Het noemt het zelf 'op mensen gebaseerde marketing'. Atlas maakt nog wel gebruik van cookies, maar daarnaast gebruikt het systeem Facebook-accounts om de identiteit van een internetter vast te stellen. Als iemand met zijn mobieltje wel eens heeft ingelogd op een Facebook-account, dan koppelt Facebook de unieke code van dat apparaat aan dat profiel. Surft die persoon op die telefoon vervolgens naar een andere website, dan weet Atlas wie de sitebezoeker is.
Geanonimiseerde data
Adverteerders reageren verheugd op de nieuwe dienst. Want Facebook weet veel over zijn 1,3 miljard gebruikers: van leeftijd, woonplaats, voorkeuren tot hobby's.En dat is veel meer informatie dan verkregen kan worden met alleen cookies, waar alleen naar surfgedrag gekeken wordt. Overigens garandeert Facebook wel dat adverteerders via Atlas uitsluitend geanonimiseerde data krijgen.
Facebook kocht Atlas vorig jaar van Microsoft. Het bedrijf wil in de toekomst ook online- aan offline-gedrag gaan koppelen. Zo biedt Atlas winkeliers de mogelijkheid om gegevens van klanten die fysiek een winkel hebben bezocht en beschikken over een klantenkaart te vergelijken met de Facebook-accounts. Zo kan een winkelier bijvoorbeeld zien of de koper met zijn online advertenties in aanraking is gekomen.
Audience Network
Facebook kondigde vandaag verder aan dat het zijn advertentiedienst heeft uitgebreid en toont nu ook reclames in apps van derden. Daarmee gaat het de concurrentie met onder meer Google aan. Advertentieplatform Audience Network is vanaf vandaag open voor alle adverteerders, meldt Facebook.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee