'Auto's rapporteren zelf slechte staat wegennet'
"Als je de data zou gebruiken die de bussen van het openbaar vervoer verzamelen, zou je de staat van het wegdek continu kunnen monitoren", geeft communicatiecoördinator Sandra Vanderniepen als voorbeeld.
Bij de tests werden vooral de wielsnelheidsensoren en de accelerometer in de voertuigen gebruikt. "Als je de data uit die sensoren aan elkaar koppelt en je laat er een speciaal algoritme over gaan, dan kan je perfect vastleggen waar de gaten in het wegdek zich bevinden", zegt Vanderniepen. Natuurlijk: hoe groter de hoeveelheid metingen (idealiter gecombineerd via crowdsourcing), hoe juister de interpretatie en hoe accurater het eindresultaat.
Moeilijker leesbaar
"Het grootste probleem tijdens de tests was dat de data bij sommige fabrikanten moeilijker 'leesbaar' is dan bij andere. Er zijn ook autoconstructeurs die de informatie uit hun sensoren niet willen vrijgeven, omdat ze er zelf mee aan de slag willen." Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) maakt de resultaten uit deze proof of concept nu beschikbaar voor derden.
"Wij hopen dat de overheid, of een commercieel bedrijf, aan de slag gaat met onze gegevens, en dat er een commercieel product rond gemaakt wordt. Denk maar aan een Coyote, of aan andere bedrijfjes die producten maken in de autosfeer." Naast het VIM werkten onder meer Mobistar, Melexis, VAB, Siemens, Coyote, Datavision en de Universiteit van Antwerpen mee aan dit project.
Bron: Datanews
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee