Overslaan en naar de inhoud gaan

Breedbandmarkt groeit door

De breedbandmarkt groeide in de periode juli-september met 0,8 procent, aldus Telecompaper in een vanochtend gepubliceerd persbericht. Volgens het onderzoeksbureau nam het antal kabelaanluitingen met 0,7 procent toe tot 2,93 miljoen. Daar stond tegenover dat het gebruik van DSL met 0,5 procent daalde naar 3,17 miljoen aansluitingen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Glasvezel is sterkste groeier

De sterkste groei speelde zich af bij een derde breedbandtechnologie, glasvezelkabel. Het aantal 'fiber to the home' respectievelijk 'fiber to the business'-aansluitingen nam met 1 procent toe. Dat leverde voor FTTH/B een marktaandeel van 6,8 procent op. KPN bleef in het 3e kwartaal de grootste aanbieder van breedbandinternet. Inclusief de merken XS4ALL en Telfort stond KPN eind september op een marktaandeel van 38,9 procent. Dat is wel 1,3 procentpunt minder dan aan het eind van het 3e kwartaal van 2011.

De kabelbedrijven Ziggo en UPC mogen zich de nummers 2 en 3 op de ranglijst van breedbandinternet noemen, met marktaandelen van respectievelijk 26,5 en 15,5 procent.

Groei komt dit jaar uit op ruim 3 procent

Op basis van de gegevens over de eerste 9 maanden gaat Telecompaper er van uit dat het aantal breedbandaansluitingen in Nederland dit jaar met 3,1 procent groeit in vergelijking met 2011. De groei in glasvezel en de tv-kabel overtreft daarbij de teloorgang van DSL. Voor de kabel rekent Telecompaper op een groei van 5 tot 6 procent en voor fiberaansluitingen op een toename met meer dan 30 procent.

Een van de belangrijkste aanjagers van de groei is dat steeds meer aanbieders all-in pakketten aanbieden met zowel telefonie, televisie als internet ('triple play'). KPN heeft daarin een leidende rol, maar ook Vodafone en Tele2 hebben recentelijk triple-play diensten via glasvezel geïntroduceerd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in