Breedbandmarkt groeit door
Glasvezel is sterkste groeier
De sterkste groei speelde zich af bij een derde breedbandtechnologie, glasvezelkabel. Het aantal 'fiber to the home' respectievelijk 'fiber to the business'-aansluitingen nam met 1 procent toe. Dat leverde voor FTTH/B een marktaandeel van 6,8 procent op. KPN bleef in het 3e kwartaal de grootste aanbieder van breedbandinternet. Inclusief de merken XS4ALL en Telfort stond KPN eind september op een marktaandeel van 38,9 procent. Dat is wel 1,3 procentpunt minder dan aan het eind van het 3e kwartaal van 2011.
De kabelbedrijven Ziggo en UPC mogen zich de nummers 2 en 3 op de ranglijst van breedbandinternet noemen, met marktaandelen van respectievelijk 26,5 en 15,5 procent.
Groei komt dit jaar uit op ruim 3 procent
Op basis van de gegevens over de eerste 9 maanden gaat Telecompaper er van uit dat het aantal breedbandaansluitingen in Nederland dit jaar met 3,1 procent groeit in vergelijking met 2011. De groei in glasvezel en de tv-kabel overtreft daarbij de teloorgang van DSL. Voor de kabel rekent Telecompaper op een groei van 5 tot 6 procent en voor fiberaansluitingen op een toename met meer dan 30 procent.
Een van de belangrijkste aanjagers van de groei is dat steeds meer aanbieders all-in pakketten aanbieden met zowel telefonie, televisie als internet ('triple play'). KPN heeft daarin een leidende rol, maar ook Vodafone en Tele2 hebben recentelijk triple-play diensten via glasvezel geïntroduceerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee