Browsen op smartphone groeit sneller in Europa
Het browsen op een smartphone is in het Verenigd Koninkrijk duidelijk het populairst. Bijna een derde (31%) van de websitebezoeken daar vindt plaats via smartphones. Dat komt neer op een groei van 8,4% in een jaar tijd. Scandinavië presteerde ook goed, voor de gemiddelde webpagina komt een kwart (25%) van de bezoeken via smartphones. Het enige land in Europa dat een vergelijkbare score behaalde als de VS (+5,9%) was Frankrijk met een groeipercentage van 5,6%.
Kloof wordt groter
“Het onderzoek laat zien dat er in iedere industrie een toename in smartphone traffic is, maar dat er een duidelijke kloof bestaat met bedrijven die geïnvesteerd hebben in design en functionaliteit voor een betere mobiele browse ervaring. Deze kloof wordt ieder jaar alleen maar groter”, stelt Tamara Gaffney, Principal Analyst, Adobe Digital Index. “Marketeers moeten naar andere regio’s en industrieën kijken om te ontdekken wat werkt en wat niet. Het is duidelijk dat de VS nog veel kan leren van Europa waar het gaat om het benutten van browsen via smartphone.”
Tragere groei voor tablet browsen
Opvallend is dat tablet traffic niet in de voetsporen treedt van de smartphone, met een afnemende adoptie in zowel Europa als de VS. De meeste groei was in Duitsland (+3,4%) en de minste groei was in de Verenigde Staten (+1,3%). Dit is minder dan een kwart van de smartphone groei in dezelfde regio’s.
Terwijl traffic vanaf tablet over de gehele linie terugloopt, zal het tablet browsen niet snel volledig verdwijnen, verwacht Adobe. Met name in de retailsector is tablet traffic nog steeds erg hoog. In Europa is gemiddeld 13,6% van de websitebezoeken in retail afkomstig van tablet. Op de voet gevolgd door de reis- en vrijetijdssector, waar gemiddeld 13,2% van de bezoekers afkomstig is van tablet.
Financiële dienstverleners lopen achter
In Europa loopt de sector financiële dienstverlening, ondanks de groeiende trend van mobiel bankieren, achter op de sectoren retail, reis- en vrijetijd, media en entertainment en telecommunicatie waar het gaat om het browsen via smartphones. De gemiddelde financiële dienstverlener krijgt 19,8% van de bezoeken via smartphones en zelfs de best presterende ondernemingen in deze sector lopen achter met 26% traffic via smartphones. Ter vergelijking, bij een gemiddelde onderneming in de best presterende sector, media en entertainment, is 29,1% van de traffic afkomstig van smartphones en bij de best presterende ondernemingen in deze sector ligt dit percentage zelfs op 46,1%. Dit suggereert dat de sector financiële dienstverlening meer gericht is op haar mobiele app-strategie en de uitdaging van het beveiligen van financiële klantinformatie, dan het ondersteunen van mobiel browsen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee