Consumentenbond eist eerlijkheid over internetsnelheid
'Tot-snelheid' in plaats van een reële snelheid
Goede communicatie over te verwachten snelheden is vooral bij DSL gewenst, omdat de internetsnelheid afneemt naarmate de afstand tot de wijkcentrale groter wordt. DSL-providers communiceren vaak een 'tot' snelheid in plaats van een reële snelheid.
Bart Combee, directeur Consumentenbond: "Helaas is er te weinig verbeterd in een jaar en daarom starten wij de actie 'eerlijk over snelheden'. We willen dat providers vooraf duidelijk communiceren wat de reële snelheid is die consumenten kunnen verwachten en dat providers die reële snelheid ook in het contract zetten". Geen enkele provider zet in het contract dat consumenten rechten kunnen ontlenen aan de beloofde snelheid en ook dat moet veranderen.
Stappenplan en voorbeeldbrieven
De Consumentenbond bekeek voor de Digitaalgids van november 2014 hoe de 11 grootste internetproviders op hun website en in hun voorwaarden communiceren over internetsnelheid en of consumenten zich daar op kunnen beroepen. Een overzicht hiervan staat op de website van de Consumentenbond. Daar wordt stap voor stap beschreven wat consumenten kunnen doen als hun internetsnelheid structureel lager is dan is toegezegd en hoe ze een klacht kunnen indienen bij hun provider.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee