.eu-domein vooral in trek bij bedrijven
Andere bevindingen zijn:
- Het percentage pay-per-click-websites (PPC) is sterk afgenomen, van 20,6 procent in 2011 naar 11,8 procent in 2013. De dalende populariteit van PPC-sites duidt er volgens de onderzoekers op dat de inkomsten uit dit soort websites afnemen.
- De tweede meest courante toepassing van websites is die als holding page (27,8 procent).
- Oudere generieke topleveldomeinen hebben nog altijd specifieke gebruiksprofielen. Een voorbeeld is .org, dat een grote hoeveelheid gemeenschapssites omvat.
Rapportenreeks '.eu Insight'
De percentages zijn gebaseerd op analyse van domeinnamen in zonebestanden van de topniveaudomeinen .com, .net, .org, .biz, .info, .pro en .mobi en .eu. Uit elk zonebestand werd een willekeurige steekproef van domeinnamen genomen, die vervolgens door een meertalig onderzoeksteam werd beoordeeld. Voor elk topleveldomein werden omstreeks 5000 domeinnamen onderzocht. Websites werden in één van volgende acht categorieën ingedeeld: “zakelijk”, “gemeenschap”, “pay-per-click”, “wachtpagina (under construction)”, “institutioneel”, “met een wachtwoord beveiligd”, “foutmelding” en “pornografie”.
Het 'Website usage trends among top-level domains 2014' getitelde rapport kwam tot stand kwam in samenwerking met het Leuven Statistics Research Centre; het evalueert hoe websites worden gebruikt. Het maakt deel uit van de reeks .eu Insights-rapporten die gebaseerd zijn op peilingen, studies en onderzoek van EURid, in samenwerking met sectorexperts en sectorleiders.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee