Geen toename in gebruik overheidswebsites
Het gebruiksaandeel daarvan staat namelijk al drie jaar op 26 procent en slechts 11 procent noemt het als voorkeurskanaal, waarmee het als ‘gebruikt contactkanaal’ voor de overheid sinds 2009 niet gegroeid is.
Opzet onderzoek
In het onderzoek van I&O Research wordt bekeken hoe hoog de waardering is voor overheidsdienstverlening. Daarbij wordt er gekoppeld aan ‘levensgebeurtenissen’, waarmee situaties worden bedoeld die ervoor zorgen dat iemand contact heeft met overheidsorganisaties. In het onderzoek zijn 69 levensgebeurtenissen opgenomen, die zeven clusters beslaan: werk en inkomen, ondernemen, onderwijs, zorg, familie en gezin, reizen en wonen en leefomgeving. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaf in 2008 voor het eerst opdracht voor dit onderzoek, vanuit de beleidsdoelstelling een 7 voor de individuele overheidsdienstverlening te halen, zo beschrijft I&O Research. 'Dat is zeven jaar later dus gelukt. De waardering voor de dienstverlening door de keten van overheidsorganisaties nadert hiermee de waardering voor de individuele organisaties, die sinds 2013 stabiel op een 7,1 staat.'
Het gehele rapport van I&O Research is hier te vinden.
Bron: Binnenlands Bestuur / Sjoerd Hartholt
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee