Google: bijltjesdag voor mobiel-onvriendelijke sites
Het gaat niet om een subtiele verandering in de zoekresultaten, waarschuwt Google zelf. Het bedrijf heeft dan ook voor het eerst zelf een aankondiging gedaan over een voorgenomen wijziging van het algoritme. Voor vele bedrijven is de periode tussen de aankondiging op 26 februari en de ingangsdatum op 21 april te kort geweest om de noodzakelijke wijzigingen in hun sites aan te brengen.
Het Google-algoritme kent nu een hogere ranking toe aan sites die:
- geen software of plugins gebruiken die ongebruikelijk zijn op mobiele apparaten zoals Flash
- tekst hebben die op een mobiel apparaat goed te lezen is zonder in te zoomen
- de layout zo aanpassen aan kleine schermen dat geen horizontale scrolling nodig is
- de links zodanig hebben gespatieerd dat ze makkelijk met de vinger zijn aan te klikken.
Google zegt overigens dat de effecten op de ranking vooral plaatsvinden op zoekopdrachten die vanaf een mobiel apparaat worden uitgevoerd. De desktopgebaseerde zoekopdrachten zouden er minder last van hebben. Het bedrijf verwacht met de actie te bereiken dat meer sites goed te gebruiken zijn op mobiele apparatuur om zo de advertentiemogelijkheden via dit kanaal te stimuleren.
Google heeft een pagina ingericht waar website-exploitanten kunnen kijken of hun site voldoen aan de nieuwe vereisten.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee