Overslaan en naar de inhoud gaan

Google nog steeds veruit het populairst

Jaarlijks worden - sinds 2002 - door Digital performance marketing bureau iProspect en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland gepeild. De twee bedrijven gebruiken hiervoor een vragenlijst op het web.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Startpagina in de lift

Het gebruik van Startpagina laat in de afgelopen 11 maanden een stijging zien. Opvallend is dat niet het unieke bereik is gestegen (slechts +0,85%), maar dat juist het aantal impressies is gestegen met 6% (bron: GFK, Dutch Digital Media Measurement via Sanoma). De on- en offline campagne die Startpagina vorig jaar is gestart, lijkt hiermee zijn vruchten af te werpen. Zo'n 12% van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren.

Aandeel Google daalde licht

Waar in voorgaande editie 93% van de respondenten Google noemde als meest gebruikte zoekmachine, loopt dit nu uiteen van 82% op desktop tot 85% op smartphone en 86% op tablet. In de tabel staat de score van de diverse zoekmachines.

Desktop/laptop Tablet Smartphone
Google 82% 86% 85%
Startpagina 7% 3% 1%
Vinden.nl 5% 2% 1%
Bing 1% 0% 1%
Overig 1% 1% 1%
Geen zoekmachine 3% 8% 11%
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in