Google overweegt eigen adblocker in Chrome
Google Europa-baas Carlo d'Asaro Biondo denkt dat wanneer alleen de vervelendste en meest opdringerige reclame worden geblokkeerd, gebruikers andere banners sneller tolereren. "Wij geloven dat mensen niet tegen reclame zijn. Ze weten dat ze nodig zijn om media gratis toegankelijk te houden", aldus Biondo. Wel zijn mensen tegen bepaalde vormen van reclame, zoals opdringerige, en veel reclame op je mobiel, weet de Google-topman.
Digital News Initiative
Of de adblocker ook echt zal worden ingebouwd, zal afhangen van de besprekingen met de Digital News Initiative. Het project Digital News Initiative is opgezet door Google om Europese nieuwsmedia te ondersteunen bij de ontwikkeling van initiatieven op het gebied van online nieuwsvoorziening. Hiervoor heeft Google 27 miljoen euro opzij gezet. Het geld wordt verdeeld over projecten in 23 Europese landen, waaronder ook Nederland.
Daarnaast wordt er gesproken met de Interactive Advertising Bureau over de blocker. Details over welke advertenties wel en niet door de beugel kunnen zijn er nog niet. Google is bezig om met de uitgevers een handvest op te stellen hierover.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee