Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Gerard van Oortmerssen

Zou het bericht KPN komt met gratis chat-dienst betekenen dat KPN eindelijk het licht heeft gezien? Dat ze nu echt beseffen dat de tijd van geld verdienen aan telefoontikken definitief voorbij is?
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het lijkt geen wereldschokkend nieuws, maar erachter gaat een geweldige ontwikkeling schuil. Een ontwikkeling naar een wereldomvattende intelligente cloud, een supercomputer zoals Eric Schmidt die beschrijft in zijn toekomstvisie, waarmee wij voortdurend interacteren via desktops, tablets, smartphones en in de toekomst Google glass en andere wearables. Interactie die alle communicatie modaliteiten (data, audio, video) omvat.

Een ontwikkeling naar een wereld waarin de innovaties zo snel gaan dat het moeilijk bij te houden is voor bedrijven. Nieuwkomers met een goed idee kunnen binnen enkele jaren uitgroeien tot giganten, kijk naar Amazon, Google of Facebook, maar grote bedrijven kunnen ook zomaar weer hun dominante positie verliezen, denk aan Microsoft en Intel. Een wereld waarin het zoeken is naar het juiste business model, waarin het lastig is voor een bedrijf om een goed antwoord te geven op de vraag: “Waarom zijn wij op aarde? Waar zit de waarde van ons product, en hoe bereiken we dat de klant bereid is om ervoor te betalen?”

Keuze zelf maken

Wat mij betreft is het bestaansrecht van een telecom operator om ervoor te zorgen dat ik altijd en overal toegang heb tot internet, thuis, onderweg, waar dan ook. Toegang met de capaciteit die ik nodig heb, op een veilige en betrouwbare manier. En toegang tot alles, dus ik wil niet dat de provider bepaalde diensten blokkeert, zoals T-Mobile in de intercity. Die keuze wil ik zelf maken, en als het nodig is ben ik ook bereid om voor meer capaciteit of hogere kwaliteit extra te betalen.

Veilige en betrouwbare toegang, overal en altijd. Dat is wat ik als klant van mijn operator wil, en verder niets. Maar dat is al een geweldige uitdaging, gezien de enorm snelle groei van het internetverkeer. Laat KPN daarom investeren in de fysieke infrastructuur en in de voortdurende technologische innovaties die nodig zijn voor het bijhouden van de groei van internet en voor het zo goed mogelijk beschermen van de privacy van gebruikers, in plaats van in weer een app waar de consument al keuze genoeg heeft.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in