Het opvallendste nieuws volgens Klaas Brongers

Een goede website is dan van cruciaal belang voor de online dienstverlening. Een gratis voorbeeld gebaseerd op een prijswinnend concept is daarmee de moeite waard.
Verstrikt in keuzes
Klik je vervolgens op www.vught.nl dan ziet dat er overzichtelijk uit. Het begint met de voor de meeste burgers bekende loketten. Ga je dan klikken, bijv. met de vraag “ik wil van Vught naar Apeldoorn verhuizen”, dan raak je toch makkelijk verstrikt in de achtereenvolgende keuzemogelijkheden. Vrijwel nergens op deze site kom je verder dan tot aan een knop “afspraak maken” of tot een downloadbare .pdf die je op moet sturen. Zo simpel is die muisklik nog niet. De belangrijkste muisklik is die van “afspraak maken” met de gemeente.
Er valt hier qua ontwerp veel te winnen aan gebruiksvriendelijkheid. Op de website van McKinsey&Company staat een aardig interview met Mike Bracken. Dit is de man die in Groot-Brittannië het proces leidt dat de gebruiksvriendelijkheid van digitale overheidsdiensten moet verbeteren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee