'Internet of bodies' gaat consument te ver
Nieuwsconsumptie, het onderhouden van sociale contacten en winkelgedrag zijn in Nederland ingrijpend veranderd dankzij de komst van Internet.
In de komende jaren zal Internet nog veel verder doordringen in het dagelijkse leven, onder meer doordat consumenten steeds meer van hun apparaten en voorzieningen in huis – zoals thermostaat, tv en verlichting – met internet verbinden. Maar het online registreren van eigen gezondheid en conditie gaat de meeste Nederlanders nog een stap te ver.
Jongeren meten prestaties, ouderen gezondheid
Slechts 17% van de ondervraagden gebruikt apps voor het meten van sportprestaties en/of de eigen gezondheid. Dat percentage loopt de komende twee jaar op naar een nog steeds bescheiden 29%. Gekeken naar leeftijd valt op dat de leeftijdsgroep 35-44 jaar veruit het meest gebruikmaakt van apps om de sportprestaties te meten: 16%. Jongeren (18-24 jaar) maken meer gebruik van apps voor het meten van sportprestaties en gezondheid dan ouderen (55+): 21% om 8%, waarbij naar voren komt dat jongeren vooral apps voor het meten van sportprestaties gebruiken en ouderen voor het meten van de gezondheid.
Op de vraag of mensen nog een stap verder durven gaan en bereid zijn om artsen in de toekomst in staat te stellen via een internetverbinding op afstand hun fysieke gesteldheid te monitoren, wordt door de meeste respondenten terughoudend gereageerd. 27% is hier in geen geval toe bereid en 56% alleen als de privacy gewaarborgd kan worden. Opvallend is dat mannen hier beduidend minder moeite mee hebben dan vrouwen.
Internetbankieren is top-toepassing
Internet heeft een steeds grotere invloed op het dagelijks leven van mensen. Het heeft een groot aantal dagelijkse handelingen en activiteiten ingrijpend veranderd. De 1100 ondervraagden gaven aan dat Internet met name de manier heeft veranderd waarop zij bankieren/administreren (59%), sociale contacten onderhouden (38%), winkelen (25%) en nieuws consumeren (22%). Wat opvalt is dat internet bij vrouwen (23%) een sterkere invloed heeft op het onderhouden van sociale contacten dan bij mannen (16%), terwijl bij mannen de wijze waarop zij muziek luisteren en nieuws consumeren sterker is veranderd dan bij vrouwen.
Investeren in infrastructuur
“The Internet of Things, waarbij een groot scala aan apparaten met internet verbonden is en met elkaar en ons communiceert, krijgt steeds verder vorm. Er bestaat hier en daar nog wat scepsis, maar feit is dat internet een steeds centraler plaats inneemt in het leven van mensen en dat deze ontwikkeling niet meer zal stoppen. Internet vereenvoudigt en verbetert een groot aantal zaken in het dagelijks leven”, zegt Job Witteman, CEO van AMS-IX. "Voor ons als Internetknooppunt en de aan ons verbonden netwerken geldt dat we deze ontwikkeling optimaal zullen moeten faciliteren. Internet is een nutsvoorziening geworden. Iedereen wil altijd en overal online kunnen zijn, zowel via vaste verbindingen als mobiel. Dit vraagt de nodige investeringen in de Nederlandse internetinfrastructuur."
AMS-IX is met bijna 600 aangesloten netwerken het grootste Internetknooppunt ter wereld en neemt hiermee een centrale positie in binnen het wereldwijde – en Nederlandse – Internetverkeer. AMS-IX hoopte met het onderzoek inzicht te krijgen in te verwachten toekomstige toepassingen van internet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee