IT & Telecom minst slechte positie
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat organisaties met vijftig of meer werknemers, overall een afname van de totale ordervolume zien van 17 procent. Het is niet ondenkbaar dat dit percentage in de komende maanden nog hoger zal uitkomen. De financiële, industriële en bouwbedrijven worden naar het zich laat aanzien het hardst getroffen. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat een op de zes bedrijven in de sectoren industrie, bouw en financiële dienstverlening een daling in de orderportefeuille van meer dan 30 procent merkt. De financiële sector is door zijn eigen winstbejag in de problemen gekomen, maar sleept daardoor ook andere sectoren zoals industrie en bouw, die sterk afhankelijk zijn van financiering, mee in de crisis. Andere sectoren ervaren in mindere mate zeer grote verliezen in orders. De sectoren IT & telecom hebben met een verlies aan orders van zo’n 12,5 procent vooralsnog het minst last van de crisis.Mariëlle Custers, senior consultant bij MarketCap, geeft aan: “Met een afname van het ordervolume zullen de effecten voor de werkgelegenheid niet uitblijven, minder orders zullen kostenbesparingen vergen en op personeelskosten kan het snelste bespaard worden door per direct ontslagen door te voeren. Wanneer de uitgaven en de baten weer enigszins in balans zijn gebracht, kan gekeken worden naar een verhoging van het bedrijfsrendement. Bij dit verhogen van het rendement zou de inzet van efficiëntieverhogende IT-toepassingen weleens een belangrijke factor kunnen zijn. Leveranciers van IT-toepassingen met een duidelijke return-on-investment zijn hierbij duidelijk in het voordeel.”Gregory Gruszka, directeur van SuperOffice Benelux, vult aan: “Uiteraard is het optimaliseren van de bedrijfsprocessen door IT-toepassingen belangrijk. Zo voorkomt een goede CRM-applicatie dat een organisatie bij het laten wegvloeien van personeel (vooral verkoop- en marketingfuncties) ook de kennis over haar klanten laat verdwijnen. Er is dus veel te zeggen voor het optimaliseren van het klantrelatieproces in tijden van crisis. Diverse internationale onderzoeken tonen al meer dan tien jaar aan dat bijvoorbeeld het verhogen van het klantbehoud met 5 procent, afhankelijk van de sector, tussen de 20 en 50 procent meer marge kan opleveren. Waarbij het ook duidelijk is dat het rekruteren of werven van klanten aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Veelal wordt een nieuwe klant pas rendabel na drie tot vijf jaar van het zogenaamde klant-zijn. Wellicht dat de huidige crisis het bedrijfsleven eindelijk laat beseffen dat klantbehoud absoluut essentieel is voor een gezonde bedrijfsvoering.”Terugloop ordersDe sectoren IT en telecom steken nog gunstig af bij de gemiddelde terugloop van de orderportefeuille van het Nederlandse bedrijfsleven.Extrene terugloopIn de industrie en bouw ziet 18 procent van de bedrijven hun orderportefeuille met meer dan 30 procent teruglopen.