IT-storing leverancier zorgt voor problemen bij ziekenhuizen
Het gaat in ieder geval om het St Jans Gasthuis in Weert, de Noordwest Ziekenhuisgroep, met vestigingen in onder meer Alkmaar en Den Helder, Isala in Zwolle, het Diakonessenhuis in Utrecht en het Dijklander Ziekenhuis, met vestigingen in Hoorn en Purmerend.
Het probleem zit volgens de ziekenhuizen bij een extern bedrijf waar zij hun servers hebben staan. Het gaat om het bedrijf ICTZ, een grote ICT-dienstverlener voor de zorg. Een woordvoerster van het bedrijf wilde tegen het ANP niets kwijt over het probleem: "wij geven geen commentaar".
Naar dienstverlener wijzen
Patiënten kunnen zich wel aanmelden bij de balies van de ziekenhuizen. Het is dus 'terug naar vroeger'; met handwerk en baliemedewerkers, beaamt de woordvoerster van Isala Ziekenhuis tegenover AG Connect. Dat overkoepelende ziekenhuis in Zwolle, Meppel, Kampen, Steenwijk en Heerde is één van de nu getroffen ziekenhuizen en zorginstellingen. "De status is nu dat het nog niet is opgelost. Daar wordt hard aan gewerkt", waarbij ze doorverwijst naar IT-specialist ICTZ.
ICTZ is een ICT-dienstverlener voor Nederlandse ziekenhuizen en heeft bijna 50 instellingen als klant. Het bedrijf adviseert, begeleidt, ondersteunt en beheert bijvoorbeeld het EPD-systeem ChipSoft HiX. ICTZ werd vorig jaar overgenomen door dienstverlener Illionx. AG Connect heeft beide bedrijven benaderd, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Ondertussen weet NHnieuws te melden dat de oorzaak van de storing niet bij de IT-zorgverlener zit, maar bij de provider van netwerkverbindingen naar het datacenter waar ICTZ haar hosting heeft. Dit verklaart een woordvoerder van ICTZ. De naam van die provider en het getroffen datacenter - of mogelijk meerdere datacentra - worden daarbij niet genoemd.
Dubbel uitgevoerd
In een nagekomen reactie aan AG Connect meldt ICTZ dat de storing inderdaad zit in de connectiviteit van het datacenter (enkelvoud) waar het systeem voor ziekenhuizen draait. Het gaat om de verbinding naar dat datacenter van ICTZ, waarbij de woordvoerster nog aangeeft dat het datacenter weliswaar dubbel is uitgevoerd maar dat dezelfde storing bij de verbindingsprovider nu parten speelt. Deze provider werkt nu aan herstel, maar de doorlooptijd van die operatie is de ICTZ-woordvoerster niet bekend.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee