Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabel en glasvezel knagen aan DSL

Onderzoek van Telecompaper wijst uit dat het aantal DSL-aansluitingen eind maart op 3,21 miljoen stond. Dat is 2,1 procent minder dan een jaar eerder. Desondanks is DSL nog steeds de meest toegepaste technologie om woningen op internet aan te sluiten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het aantal breedbandaansluitingen via de kabel groeide van jaar op jaar met 2,8 procent tot 2,86 miljoen. De sterkste groei zit in fiber to the home (FTTH) ofwel glasvezel. Dankzij een groei met bijna 10 procent heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent, aldus Telecompaper.

KPN blijft koploper, gevolgd door Ziggo en UPC

KPN, inclusief de merken XS4ALL en Telfort, blijft de grootste aanbieder met een marktaandeel van 39,1 procent. Wel verloor KPN in de laatste 12 maanden 0,8 procent marktaandeel. Ziggo kan bogen op 26,4 procent, gevolgd door UPC met 15,3 procent.

Telecompaper verwacht dat de Nederlandse breedbandmarkt in het lopende, tweede kwartaal met 2,9 procent zal groeien.Daarbij zullen kabel en glasvezel de verdere neergang van DSL opnieuw compenseren, zegt analist Kamiel Albrecht. Hij rekent op meer dan 35 procent groei voor FTTH en meer dan 6 procent voor kabelinternet.

Meer aanbieders van 'triple play' verwacht

Steeds meer consumenten nemen een pakket af met een combinatie van telefoon, televisie en internet. Telecompaper verwacht dat dit jaar meer netwerkoperators deze 'triple play'-strategie in praktijk brengen door netwerktechnieken te combineren. Verder voegen Tele2 en T-Mobile zich bij KPN en Vodafone in het aanbieden van diensten via glasvezel.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in