Kwart telecombedrijven misbruikt gegevens klanten
Telecombedrijven zijn verplicht gegevens op te slaan als de locaties van de telefoons, de namen en nummers van de bellers, e-mailadressen, het IP-adres en de tijden van de gesprekken. Gegevens over e-mail moeten een half jaar worden behoud en telefoniedata een jaar zodat opsporingsdiensten daar eventueel gebruik van kunnen maken.
De inhoud van gesprekken en berichten wordt niet bewaard. Niettemin levert dit alles bij elkaar de mogelijkheid een nauwkeurig beeld vast te leggen over het persoonlijk leven van de klanten van de telecombedrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat 24 procent van de telecombedrijven de gegevens alleen “voor andere dan wettelijke doelen verwerken”, zoals marketing-doeleinden. Ook vernietigt 10 procent de gegevens niet na de aangegeven periode, ook al is dat verplicht. Daarbij zou het vooral om de kleinere en middelgrote aanbieders gaan. 90 procent gebruikt de gegevens na die periode nog.
Ziggo-laptop
Daarnaast heeft een derde van de telecombedrijven de gevoelige gegevens niet goed beveiligd tegen verlies van de controle over de gegevens. Bits of Freedom wijst daarbij op het bericht dit weekend dat een laptop van een Ziggo-medewerker is gestolen waarop de gegevens van 40.000 klanten van Ziggo staan.
Waarom het Agentschap het rapport niet wilde publiceren en daar zelfs een WOB-procedure aan te pas heeft moeten komen is niet duidelijk. Wel zou het Agentschap nu bezig zijn met een vervolgonderzoek en zullen bedrijven die misbruik blijven maken van gegevens beboet worden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee